Tradycja antyczna WH-FP-K-TA
- Podstawowe definicje: starożytność, antyk, klasyka, tradycja.
- Fenomen pisma i jego historia.
- Epos i jego kontynuacje.
- Tragedia antyczna i jej życie w nowożytności.
- Wątki mitologiczne w sztuce europejskiej.
- Formalne inspiracje antykiem w sztuce i architekturze europejskiej.
- Widowiska starożytne i ich dziedzictwo.
- Komedia starożytna i jej rola w kulturze europejskiej.
- Starożytne doktryny polityczne i ich kontynuacja.
- Sposoby liczenia czasu i kalendarze.
- Pamięć i historiografia.
- Dziedzictwo starożytne w naukach ścisłych i przyrodniczych.
- Filozofia starożytna jako źródło myśli europejskiej.
- Poglądy starożytnych na niektóre ważne aspekty życia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu wiedzy o kulturze;
- ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o
kulturze;
- ma uporządkowaną wiedzę o związkach współczesnej
literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i
arcydziełami literatury światowej;
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury
antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii
humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie
podstawowym
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Opis ECTS
Za udział w zajęciach Student może uzyskać 2 punkty ECTS, na które składają się
- udział w zajęciach - 30 godzin;
- przygotowanie pracy pisemnej - 20 godzin;
- przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin.
Kryteria oceniania
Metoda: wykład problemowy
Kryteria oceniania:
Na 5: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz wszystkich wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi wskazać samodzielnie wybrane przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz konkretnych antycznych wątków we wskazanych mu dziełach. Przedstawia przekonujące argumenty na rzecz własnych interpretacji.
Na 4,5: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz większości wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi wskazać samodzielnie wybrane przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach.
Na 4: Student bezbłędnie streszcza informacje z wykładu oraz większości wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach.
Na 3,5: Student dość poprawnie streszcza informacje z wykładu oraz niektórych wskazanych lektur i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną oraz identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach.
Na 3: Student dość poprawnie streszcza informacje z wykładu i wyciąga z nich wnioski. Student potrafi przytoczyć niektóre omawiane na wykładzie przykłady dzieł inspirowanych kulturą antyczną i identyfikuje antyczne wątki we wskazanych mu dziełach.
Literatura
Studentom zostaną dostarczone zeskanowane fragmenty książek, m.inn.:
W. Markowska, Mity Greków i Rzymian, Warszawa 1973
S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, Warszawa 2012
M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001
M. Kocur, We władzy teatru, Wrocław 2005
W. Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 2002
E.R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 2005
E. Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I, Warszawa 1979
Homer, Iliada, seria: Biblioteka Narodowa, Wrocław 1972
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 1976
A. Ziółkowski, Historia powszechna: Starożytność, Warszawa 2009
Herodot, Dzieje, seria: Biblioteka Narodowa, Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: