Komunikacja interpersonalna WH-FP-K-KI
1. Wprowadzenie do teorii komunikacji. Komunikacja interpersonalna. Komunikacja publiczna i medialna.
2. Autoprezentacja - analiza i ćwiczenia praktyczne.
3. Rozmowa i rozmowa medialna - typ komunikacji, konstrukcja, dokumentacja, strategia, zespół aktywnego słuchania. Ćwiczenia praktyczne.
4. Struktura kanałów kominikacyjnuch i elementy komunikacji niewerbalnej.
5. Analiza medialnych form komunikowania - prasa, radio, telewizja, internet.
6. Analiza form komunikacji w telewizyjnych serwisach informacyjnych.
7. Analiza form komunikacyjnych w widowiskach typu talent show, na przykładzie formatu "The Voice".
8. Analiza form komunikacyjnych w programach typu talk show i infotainment.
9. Praktyczne wykorzystanie teorii komunikacji (ze szczególnym uwzglęnieniem komunikacji niewerbalnej) w wystąpieniach publicznych: aranżacja przestrzeni oraz dobór czasu i miejsca wystąpienia.
10. Praktyczne wykorzystanie teorii komunikacji (ze szczególnym uwzglęnieniem komunikacji niewerbalnej) w wystąpieniach publicznych: etykieta w wystąpieniach publicznych oraz pewność siebie.
11. Praktyczne wykorzystanie teorii komunikacji (ze szczególnym uwzglęnieniem komunikacji niewerbalnej) w wystąpieniach publicznych: kreowanie własnego wizerunku.
12. Analiza i porównanie wybranych rozmów telewizyjnych.
13. Praktyczne wykorzystanie teorii komunikacji (ze szczególnym uwzglęnieniem komunikacji niewerbalnej) w wystąpieniach publicznych: trema i jej pokonywanie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
1. Dostrzega w otaczających go wytworach kultury różne formy komunikacji.
2. Zdaje sobie sprawę ze społecznego znaczenia komunikacji.
3. Potrafi dostrzegać i analizować model nadawca - komunikat - odbiorca i jego modyfikacje.
4. Potrafi analizować publiczne formy komunikacji.
5. Potrafi wykorzystać w wystąpieniach publicznych i medialnych teorię komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji niewerbalnej.
Udział w zajęciach - 30 h. = 1 ECTS
Praca własna nad doskonaleniem umiejętności wygłaszania wystąpień - 10 h = 0,33 ETCS
Przygotowanie wystąpienia - 10 h = 0,33 ETCS
Monitoring mediów - 10 h = 0,33 ETCS
Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 h = 0,5 ETCS
W sumie - 75 h = 2,5 ETCS
Kryteria oceniania
Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków:
• obecności na zajęciach (przy czym dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności)
• złożenia pracy zaliczeniowej, którą jest rozmowa medialna - prasowa, radiowa lub telewizyjna o czasie trwania 15 minut lub objętości ok 10 000 znaków.
Student otrzymuje ocenę 5 (bdb) jeśli rozmowa:
• podejmuje atrakcyjny temat,
• wyczerpuje ten temat lub jego aspekt,
• opiera się na wyraźnej koncepcji i strukturze,
• pokazuje wykorzystanie komunikacji na poziomie merytorycznym, kontekstowym, emocjonalnym, psychologicznym,
• pokazuje umiejetność precyzyjnego komunikowania się - formułowania pytań i reagowania na odpowiedzi, wykorzystania możliwosci języka polskiego,
• pokazuje umiejętność wykorzystania komunikacji niewerbalnej
• pokazuje wyczucie cezur czasowych związanych z percepcją bohatera rozmowy i odbiorców
Student otrzymujue ocenę 2 (ndst) jeśli rozmowa charakteryzuje się trzema lub mniej cechami wymienionymi powyżej.
Literatura
Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003
Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998
Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992
Knapp M. L., Hall J. A. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław. 2000
Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: