Dialektologia WH-FP-K-D
Cele przedmiotu: Poznanie dialektów wchodzących w skład języka narodowego, ich charakterystyki językowej na tle kultury ludowej. Umiejętność rozpoznawania dialektów na podstawie charakterystycznych dla danego regionu cech fonetycznych, rozpoznawanie innowacji i cech archaicznych. Bezpośrednia obserwacja procesów rozwojowych, jakim podlega język, ekspansji lub cofania się poszczególnych zjawisk językowych. Podstawowym celem zajęć z dialektologii jest rozwinięcie świadomości, iż język jest organem żywym, stale rozwijającym się, zróżnicowanym terytorialnie, mimo unifikacyjnego wpływu normy i mediów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu dialektologii
Opisuje związki dialektologii z innymi dziedzinami nauki
Omawia wpływ przemian kulturowych na język ludności wiejskiej
Wie, jaki wpływ na rozwój kultury mają języki regionalne
Określa typy i rodzaje stylizacji gwarowych w różnych tekstach kultury
Wskazuje język jako czynnik kulturotwórczy i socjotwórczy
Wymienia i opisuje metody badań dialektologicznych
Charakteryzuje szkoły dialektologiczne i wymienia przedstawicieli
Ma świadomość terytorialnego zróżnicowania polszczyzny, wymienia główne dialekty języka polskiego, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów.
Wymienia i porównuje cechy dialektu i polszczyzny ogólnej
Rozróżnia dialektyzmy i regionalizmy
Zna status językowy kaszubszczyzny
Umiejętności:
Zna podstawowe słowniki, atlasy i monografie gwarowe, umie się nimi posługiwać
Opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzystając z literatury przedmiotu
Rozpoznaje i omawia cechy gwarowe w wybranych tekstach
Ocenia wykorzystanie gwar w różnych tekstach kultury
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy
Rozumie korzyści płynące z nauki dialektologii
Ma świadomość roli gwar w tworzeniu "małych ojczyzn"
Pozytywnie ocenia gwarę
Potrafi pracować w grupie, kieruje pracą zespołu, prezentuje wyniki wspólnej pracy
* W miarę możliwości aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturalnego i językowego wsi.
OPIS ECTS:
udział w zajęciach - 20
przygotowanie do zajęć - 15
konsultacje - 5
kolokwium - 20
----------------
60: 30 godz. = 2 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: