Seminarium magisterskie WH-FP-II-2-Sem.mgr-Z
Celem seminarium jest pomoc w stworzeniu pracy magisterskiej, co odbywa się głównie poprzez konsultacje i dyskusje nad przedstawianymi fragmentami powstających prac.
Wyszukiwanie informacji naukowej. Bibliografie, bazy danych, sposoby przeszukiwania baz danych , docierania do poszukiwanych tekstów, opracowywania informacji naukowej i korzystania z niej. Zasady stawiania problemu badawczego w wybranej dziedzinie wiedzy (literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo). Określanie celów i metod podejmowanych badań w zakresie wybranej specjalizacji (takich jak m.in. literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo) . Zasady opracowywania i wykorzystywania źródeł z wielu dyscyplin z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Zasady przedstawiania stanu badań humanistycznych. Kompozycja pracy naukowej. Problemy spójności tekstu. Normy językowe, zagadnienia stylistyki polskiej. Zasady edytorskie prac polonistycznych . Sposoby sporządzania przypisów w pracach różnych dyscyplin polonistycznych. Etyka naukowa - podstawowe problemy, takie jak m.in. zagadnienie własności naukowej - definicje i sposoby rozumienia. Zagadnienie plagiatu.
W cyklu 2021/22_Z:
Indywidualna rozmowa na temat pracy. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk
humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych
specjalności i/lub specjalizacji;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
studiowanych specjalności;
- zna i rozumie podstawowe zasady etyki autorskiej, zna i
rozumie zasady zarządzania zasobami własności
intelektualnej oraz związaną z nimi terminologię
- posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego
formułowania problemów badawczych, doboru metod i
narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
stylistyki polskiej;
- umie w sposób samodzielny zdobywać informacje
naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować
własną karierą zawodową
- potrafi integrować w swym warsztacie naukowym
narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin
humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację
przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń,
społecznych uwikłań i miejsca w procesie historycznokulturowym,
wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z
jego autorem
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające
z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną
dyscypliną
6 punktów ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach
20 godzin - udział w konsultacjach indywidualnych
130 godzin - praca własna nad rozprawą.
Kryteria oceniania
Student nie otrzymuje zaliczenia, jeżeli nie spełnia kryteriów wymienionych w efektach kształcenia.
Student otrzymuje zaliczenie, jeżeli:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk
humanistycznych z zakresu z zakresu studiowanych
specjalności i/lub specjalizacji;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
studiowanych specjalności;
- zna i rozumie podstawowe zasady etyki autorskiej, zna i
rozumie zasady zarządzania zasobami własności
intelektualnej oraz związaną z nimi terminologię
- posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego
formułowania problemów badawczych, doboru metod i
narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
stylistyki polskiej;
- umie w sposób samodzielny zdobywać informacje
naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować
własną karierą zawodową
- potrafi integrować w swym warsztacie naukowym
narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin
humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretację
przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń,
społecznych uwikłań i miejsca w procesie historycznokulturowym,
wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z
jego autorem
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające
z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną
dyscypliną
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Franciszek Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.
2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
3. Karl R. Popper, Logika odkrycia naukowego, tł. z ang. Urszula Niklas, wyd. 2., Warszawa 2002.
4. Maria Węglińska, Jak pisać pracę magisterską, Warszawa 2000.
5. Krzysztof Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998.
6. Radosław Zenderowski, Praca magisterska: jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007.
7. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura jest podawana podczas konsultacji i na platformie Moodle. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność obowiązkowa. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: