Wybrane problemy poprawności językowej WH-FP-II-1-ZagPopJez
Celem ćwiczeń jest wyposażenie uczestników w narzędzia pozwalające na samodzielną i krytyczną ocenę innowacji językowych, zapoznanie studentów z najważniejszymi tendencjami współczesnej polszczyzny, najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi oraz wybranymi kwestiami dyskusyjnymi. Podczas zajęć zagadnienia normatywne będą ujmowane w ścisłym związku z naturą języka jako narzędzia komunikacji, poznania i wyrażania myśli. Szczególny nacisk zostanie położony na związek poprawnego użycia języka z precyzją myślenia.
W cyklu 2021/22_L:
Celem ćwiczeń jest wyposażenie uczestników w narzędzia pozwalające na samodzielną i krytyczną ocenę innowacji językowych, zapoznanie studentów z najważniejszymi tendencjami współczesnej polszczyzny, najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi oraz wybranymi kwestiami dyskusyjnymi. W szczególności na zajęciach będą poruszane zagadnienia poprawności językowej i stylistyki praktycznej, które studenci uznają za trudne z punktu widzenia przygotowania tekstu pracy magisterskiej. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Udział w zajęciach – 30 g = 1 ECTS,
przygotowanie do zajęć – 15 g = 0,5 ECTS,
przygotowanie do kolokwiów – 15 g = 0,5 ECTS,
w sumie: 60 g = 2 ECTS. | W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - 30 godzin.
Aktywne działania w trakcie zajęć - 30 godzin.
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin.
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
- zna terminologię językoznawczą związaną z językoznawstwem normatywnym i właściwie się nią posługuje,
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa normatywnego,
- potrafi posługiwać się narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego, właściwie rozpoznaje, nazywa i analizuje zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej,
- umie uzasadnić swoją ocenę normatywną zjawisk językowych, odwołując się do relewantnych kryteriów,
- rozpoznaje podstawowe tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny w zakresie wymowy, fleksji, składni i słownictwa,
- potrafi przygotować wypowiedź argumentacyjną sformułowaną w stylu naukowym, spełniającą kryteria dobrego stylu, poprawności językowej i poprawności logicznej.
Kryteria oceniania
Ocenie ciągłej podlegają działania analityczne i syntetyzujące podczas zajęć - ich jakość merytoryczna i poprawność językowa.
Ocenie podlega także krótka praca zaliczeniowa dotycząca opisu normatywnego wybranej innowacji (jakość merytoryczna, poprawność językowa).
Literatura
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2005.
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2009.
E. Polański (red.), Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa 2011.
A. Markowski (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny PWN. Warszawa 1999.
E. Kołodziejek, Po co społeczeństwu językoznawcy? Uwagi o zadaniach współczesnej normatywistyki, „Poradnik Językowy” 2007, z. 2.
M. Bańko, O normie i błędzie, „Poradnik Językowy” 2008, z. 5.
M. Łozińska, U. Zdunek, O znaczeniu i roli różnych źródeł poprawnościowych w warsztacie redaktora, „Poradnik Językowy” 2011, z. 2-3.
M. Bańko, Zdania typu „Rury przedziurawiły dzieci” we współczesnej prasie polskiej, „Poradnik Językowy” 2013, z. 4.
H. Jadacka, Czynniki utrudniające odbiór zdania (wielokrotnie) złożonego, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1.
E. Awramiuk, Współczesna pisownia polska: między normą a uzusem, „Poradnik Językowy” 2013, z. 2.
T. Karpowicz, Hierarchizacja normy ortograficznej jako zagadnienie
teoretyczne i praktyczne, „Poradnik Językowy” 2014, z. 9.
H. Jadacka, Współczesne błędy wymawianiowe, „Poradnik Językowy” 2006, z. 10.
M. Ruszkowski, O akcencie hiperpoprawnym, „Poradnik Językowy” 2013, z. 1.
K. Mosiołek-Kłosińska, Metafora w tekście użytkowym - charakterystyka zjawiska, próba oceny normatywnej, „Poradnik Językowy” 1997, z. 10.
Nowe spojrzenie na kryteria poprawności językowej, pod redakcją naukową Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2012.
L. Polkowska, Funkcje tautologii i pleonazmów we współczesnych wypowiedziach perswazyjnych, „Poradnik Językowy” 2007, z. 9, s. 46-59.
A. Hącia, W sprawie oceny normatywnej redundantnych połączeń wyrazowych, „Poradnik Językowy” 2006, z. 10, s. 39-46.
U. Andrejewicz, Koń się śmieje, czyli czy istnieją błędy frazeologiczne?,
„Poradnik Językowy” 2015, z. 2, s. 44-50.
M. Bugajski, Pragmatyka a lingwistyka normatywna, „Poradnik Językowy” 2013, z. 4, s. 7-18.
A. Cegieła, „Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014, z. 1, s. 7-17.
W. Pisarek, O nowomowie inaczej, [w:] tegoż, O mediach i języku, Kraków 2007.
H.S. Becker, Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013.
W.I. Swincow, Zasady logiki w redagowaniu, Warszawa 1978.
W cyklu 2021/22_L:
Na zajęciach będziemy przede wszystkim ćwiczyć poprawność językową na konkretnych tekstach, natomiast mniejszy nacisk będzie kładziony na czytanie opracowań naukowych. Wybrane ich fragmenty w razie potrzeby będą udostępniane studentom na platformie Moodle. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2005. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: