Współczesny dramat polski WH-FP-II-1-WspDramat
Wykład poświęcony dramaturgii polskiej powstałej w XXI wieku. Omówimy najważniejsze teksty dramatyczne powstałe w ciągu ostatnich 20 lat, wskazując na główne tendencje w rozwoju tej dziedziny literatury najnowszej. Skupimy się na twórczości takich autorów, jak Lidia Amejko, Mariusz Bieliński, Magdalena Fertacz, Jarosław Jakubowski, Marek Koterski, Tomasz Man, Dorota Masłowska, Artur Pałyga, Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Wojciech Tomczyk, Andrzej Stasiuk, Anna Wakulik czy Michał Walczak. Zastanowimy się nad językiem i poetyką nowego poleskiego dramatu, jego tematyką i problematyką, a także projektem wykonawczym wpisanym w utwory polskich autorów teatralnych.
Podczas wykładu odwołamy się do radiowych i telewizyjnych realizacji wybranych sztuk. Zapytamy o miejsce dramatu współczesnego w literaturze i teatrze, a także jego związki z mediami współczesnymi.
Sprawdzimy czym różni się dramat od "tekstu dla teatru", a teatr dramatyczny od teatru postdramatycznego. Zapytamy o specyfikę dramatu i teatru radiowego, a także dramatu i teatru telewizyjnego.
Metody oceny:
egzamin ustny ze znajomości omawianej literatury dramatycznej i problematyki poruszanej w czasie wykładów.
W cyklu 2022/23_Z:
jak wyżej |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym.
- Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę uzyskuje student, który nie opanował efektów kształcenia.
Ocenę dostateczną uzyskuje Student, który
- zna na poziomie podstawowym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym.
- potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu dramatologii i historii dramatu
Ocenę dobrą uzyskuje Student, który:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym.
- potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu dramatologii i historii dramatu
- potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje wybranego dramatu.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje Student, który:
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze oraz w pogłębiony sposób rozumie główne zjawiska i nurty obecne w teatrze współczesnym.
- potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu dramatologii i historii dramatu
- potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje wybranego dramatu.
- potrafi korzystać z potrzebnych źródeł badawczych i czerpać z nich potrzebną wiedzę o dramacie i teatrze współczesnym.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Dwie nieobecności usprawiedliwione. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: