Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Oświecenia WH-FP-II-1-Wsp.osw-Z
Przedmiot prowadzony jest w formie konwersatorium. Jego celem jest zapoznanie studenta ze współczesnymi tekstami kultury nawiązującymi do kultury oświecenia w Polsce i Europie oraz doskonalenie praktycznej umiejętności analizy wybranych tekstów kultury poświęconych XVIII wiekowi, a powstałych w II połowie XX i pocz. XXI wieku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W05
- zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki epoki oświecenia;
- zna na poziomie rozszerzonym kanon literatury polskiej i obcej XX i XXI wieku; identyfikuje główne kierunki analizy i interpretacji dzieł oświeceniowych i współczesnych;
- w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi;
- zna dorobek krytyczny poświęcony literaturze oświeceniowej oraz współczesnej;
FP2_U03
- używa właściwych terminów i narzędzi badawczych z zakresu literaturoznawstwa celem dokonania właściwej analizy i interpretacji współczesnego i oświeceniowego dzieła literackiego;
oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
- interpretuje złożone dzieło literackie lub filmowe
- łączy wiedzę dotyczącą literatury oświecenia ze współczesnymi tendencjami literackimi
FP2_K01
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej z zakresu oświecenia i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami badaczy oświecenia oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
W procesie oceniania brany jest pod uwagę aktywny udział studenta w ćwiczeniach, odnotowywany na bieżąco podczas każdej jednostki zajęciowej (50%) oraz praca zaliczeniowa w formie eseju o objętości minimum 7 stron znormalizowanego wydruku (50%).
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. Bezproblemowo rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. Doskonale dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Bardzo dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma bardzo dobrą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej.
Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. Dobrze rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Właściwie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. Dobrze dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej.
Na ocenę dostateczną student w stopniu dostatecznym wymienia i prezentuje dzieła literatury współczesnej, nawiązujące do eoki oświecenia polskiego i europejskiego. W stopniu dostatecznym rozpoznaje i wskazuje główne nurty i prądy literackie XX i XXI w. Na formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł literatury współczesnej. W stopniu dostatecznym dokonuje historycznoliterackiej analizy współczesnych tekstów kultury, uwzględniając wątki zawarte w nich wątki i motywy oświeceniowe. Dostatecznie analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski. Ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy o kulturze i literaturze oświeceniowej i współczesnej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Gałczyński K. I., Teatrzyk Zielona Gęś, Warszawa 2009. [wybrane utwory]
K. Mrowcewicz, Rękopis znaleziony na ścianie, Warszawa 2017.
Kamieńska A., Od Czarnolasu: najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa 1971.
Koehler K., Palus sarmatica, Warszawa 2016.
de Laclos P. Ch., Niebezpieczne związki, [dowolne wydanie].
Miłosz Cz., Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1990. [wybrane wykłady]
Miłosz Cz., Wiersze, t.1, Kraków 1985. [wybrane utwory]
Pawlikowska-Jasnorzewska M., Poezje, zebrała M. Wiśniewska, przedmową opatrzył A. Mauresberger, t. 1, Warszawa 1958. [wybrane utwory]
Stempowski J., W dolinie Dniestru i inne eseje ukraińskie. Listy o Ukrainie, wybrał, oprac. i posłowiem opatrzył A. S. Kowalczyk, Warszawa 1993 [wybrane eseje].
Tokarczuk O., Księgi Jakubowe, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: