Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec baroku WH-FP-II-1-Wsp.bar-Z
Cele przedmiotu:
umiejętność odczytywania tzw. długiego trwania tradycji, odnajdywania tropów estetycznych i ideowych; komparatystyka historyczna: student potrafi wskazać na dynamikę przemian intelektualnych; postrzegać współczesność w kontekście dawnych epok
Kurs ma charakter konwersatoryjny;
pierwsze zajęcia są rodzajem podsumowania kultury barokowej, wskazaniem jej zasadniczych cech i osiągnięć; następnie rozważana jest historia barokowych kontynuacji w kulturze polskiej w trzech aspektach:
I. ideowym - co to jest sarmatyzm i co stało się z dziedzictwem kultury szlacheckiej dzisiaj;
II. estetycznym - poetyka konceptu, zaskoczenia, prowokacji intrelektualnej i jej trwanie w kulturze.
III - w dziedzinie języka poezji (konkret, otwarcie na autoteliczność itp.)
Kurs zakłada wspólną lekturę tekstów artystycznych, historycznoliterackich i publicystycznych współczesnych i pochodzących z dawnych epok.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
wiedza
ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont
ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
ma świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego
aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Kryteria oceniania
esej końcowy 3-7 strony
Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą kiedy:
ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01
ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08
ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01
posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07
posiada bardzo dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11
ma wysoką świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01
bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06
Ocenę dobrą otrzymuje student, który:
ma średnią wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01
ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08
ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11
dosyć dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01
posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07
posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11
ma średnią świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01
średnio aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:
ma niewielką wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont FP2_W01
ma dosyć uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze FP2_W08
ma mało uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich
z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych FP2_W11
słabo potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne FP2_U01
posiada niewielką umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania FP2_U07
posiada ledwie ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych FP2_U11
ma niewielka świadomość poziomu swej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego FP2_K01
uczestniczy słabo w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP2_K06
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: