Wprowadzenie do estetyki literackiej WH-FP-II-1-WprEstLit
Zajęcia zapoznają studentów z teoriami estetycznymi odnoszącymi się do definicji i sposobów rozumienia piękna, procesu twórczego i przeżycia estetycznego.
Studenci poznają problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia piękna w dziejach (w tym w historii literatury).
Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich.
Treści merytoryczne:
- dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia)
- estetyka i sztuka wartościowania (aksjologia)
- zagadnienie piękna i historia jego rozumienia
- teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury
- myśl estetyczna Władysława Stróżewskiego i jego filozoficzna eksploracja tekstów literackich
- zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa
- kategorie estetyczne;
- jakości estetyczne
- metafizyczność w sztuce / metafizyczność sztuki
- problem przeżycia estetycznego;
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: - dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia); -sztuka słowa pośród innych sztuk; -estetyka i wartościowanie w estetyce (przedmiot badań, wzajemne relacje między aksjologią i estetyką); -zagadnienie piękna; - transcendentalia -zagadnienie arcydzieła; -kategorie estetyczne; - jakości estetyczne -problem przeżycia estetycznego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W02
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty
metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać
powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie realizowane poprzez wprowadzenie terminologii, teorii i nurtów metodologicznych odnoszących się do estetki literackiej.
FP2_W07
Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego,, realizowane poprzez zastosowanie wiedzy z zakresu estetyki literackiej do analizy i interpretacji dzieła literackiego.
FP2_U03
Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Realizowane w programie zajęć z estetyki literackiej.
Kryteria oceniania
- Ocena wystąpień (prezentacji). Studenci wybierają tematy prezentacji i uzgadniają z prowadzącą zajęcia zakres wystąpień. Mogą mieć one charakter wstępu do zajęć (wprowadzenia do dyskusji) lub referatowy (objaśniający konkretny problem).
- Oceny z kolokwiów, które sprawdzają wiedzę z zajęć lub przygotowanie studenta do zajęć (w semestrze mogą być 3 kolokwia, kolokwia nie muszą być zapowiadane przez prowadzącą).
- Ocena z semestralnej pracy pisemnej. Studenci piszą pracę podczas zajęć końcowych (w terminie wcześniej zaplanowanym).
- Na ocenę ma również wpływ aktywność Studentów, ich zaangażowanie w tok zajęć.
- Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, trzecia nieobecność (w uzasadnionych, życiowych sytuacjach) może zostać zaliczona na dyżurze lub w inny sposób ustalony z Prowadzącą. Jeśli Student ma więcej nieobecności niż 4, nie może otrzymać zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986.
- W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
- W. Stróżewski, P. Taranczewski, Wykłady lubelskie o estetyce, Kraków 2016.
Literatura obowiązująca:
- U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie.
- U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie.
- W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie.
- W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie.
- E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
- P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.
- H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991.
- R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44.
- R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222.
- R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295.
- S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno).
- W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995.
- A. Linzey, Teologia zwierząt (dowolne wydanie)
- Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017.
- S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004.
- R. M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010.
- R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B. Antochewicz, Wrocław 1995.
- https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_WSS_2017_01_04/c/11302-8875.pdf
- Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
- W. Stróżewski, Istnienie i wartość, Kraków 1981.
- Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
W cyklu 2021/22_Z:
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM: - R.Ingarden, Wybór pism estetycznych, oprac.i wstęp; A.Tyszczyk, Kraków 2005 (również znajomość wstępu). - A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986. - W. Stróżewski, Dialektyka twórczości, Kraków 1983. - W.Stróżewski, Istnienie i wartość, Kraków 1981. - W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002. - W. Stróżewski, P. Taranczewski, Wykłady lubelskie o estetyce, Kraków 2016. - W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie. - W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie. LITERATURA PODSTAWOWA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ: - E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997. - P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999. - H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991. - R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44. - R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222. - R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295. - W. Stróżewski, W kręgu wartości, Kraków 2002. - S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - E. Borowiecka, Poznawcza wartość sztuki, Lublin 1986. - U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie. - U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie. - M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001. - W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995 - Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017. - S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004. - R.M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010. - R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B.Antochewicz, Wrocław 1995. - Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001. - W. Sołowjow, Wybór pism, t.3., Poznań 1988 (stąd: Ogólny sens sztuki) - S.Szuman, Wybór pism estetycznych, Kraków 2008 (stąd: O kunszcie i istocie poezji lirycznej). - J. Tischner, Myślenie w żywiole piękna, Kraków 2004. - M. Wallis, Wybór pism estetycznych, red. T. Pękala, Kraków 2004. - Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: - A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986. Literatura uzupełniająca: - U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstaw historii filozofii i historii literatury polskiej na poziomie studiów licencjackich. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: