Literatura powszechna WH-FP-II-1-LiterPow
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla jego interpretacji
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy
- wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła,
usytuowanie go w kanonie literatury narodowej
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych
zachodzących w literaturze różnych epok.
Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym.
Recepcja dzieła w znacznej mierze zależna jest od jego tłumaczenia, dlatego zaprezentowane będą także "kanoniczne" tłumaczenia arcydzieł.
W cyklu 2023/24_L:
Periodyzacja literatury angielskiej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
LPA_01
zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury angielskiej w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą i kulturą polską
LPA_02
potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
LPA_03
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Ocenie podlega
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- odpowiedź ustna dotycząca: treści lektur, ich problematyki oraz poznanej terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Literatura
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004
Krzysztof Fordoński, History of English Literature . Warszawa 2005.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura zalecana: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Dyżur dr hab. Anny Szczepan-Wojnarskiej prof. ucz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: