Literatura powszechna niemieckojęzyczna WH-FP-II-1-LitPowNie
Konwersatorium omawia wybrane zjawiska literatury niemieckiej wieku XIX i XX. Proponowany zestaw lektur uwzglednia pisarzy z Niemiec, Szwajcarii i Austrii i obejmuje rozne gatunki literackie.
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego
interpretacji
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy
- wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła,
usytuowanie go w kanonie literatury narodowej
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych
zachodzących w literaturze różnych epok.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student:
ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych, zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa oraz wiedzy o kulturze, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią, ma uporządkowaną i pogłębioną, ogólną i szczegółową wiedzę o kulturze, ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską, zna problematykę historycznej i współczesnej translatologii, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z arcydziełami literatury światowej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego literaturoznawstwa, zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach, potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody:
1. wykład informacyjny, konwersatoryjny
2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa)
3. prezentacja multimedialna (pokaz)
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie.
Wykład, wykład konwersatoryjny
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki w kontekście historii literatury angielskiej
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytycz
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Rolf-Dieter Kluge, Małgorzata Świderska, Zarys historii literatury i kultury niemieckiej (2022).
Pisarze niemieckojęzyczni XX wieku. Leksykon encyklopedyczny PWN, pod redakcją Marka Zybury. Warszawa/Wrocław 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: