Literatura powszechna I WH-FP-II-1-LitPowI
Zajęcia poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego
interpretacji
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych
zachodzących w literaturze różnych epok.
Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W10, FP2_W13, FP2_W15, FP2_W21,
- student identyfikuje i opisuje związki literatury i kultury polskiej z kulturą angielską
- student zna kulturowe konteksty języka i literatury polskiej oraz dostrzega i krytycznie potrafi zaprezentować powiązania filologii polskiej z innymi dyscyplinami (sztuka, film, teatr)
- student zna i rozumie pojęcie arcydzieła oraz potrafi je odnieść do konkretnego dzieła literackiego oraz dokonać analizy wartościującej
- ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach literaturoznawczych i adekwatnie stosuje poznana terminologię
- student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej (angielskiej) i ich kontekstach kulturowych
FP2_U01, FP2_U07, FP2_U11,
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne i w sposób merytoryczny zabierać głos w dyskusji;
- student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, selekcjonowania danych, wysnuwania wniosków oraz merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
- student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących literatury.
FP2_K05, FP2_K07
- student potrafi pracować w zespole, realizuje projekty wspólnie z innymi wykazując się empatią, a jednocześnie potrafi wyznaczać własne granice w sferze merytorycznej, jak i podejmowanej odpowiedzialności;
- student uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzysta z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej jako dobra wspólnego całego obszaru kulturowego Europy;
Kryteria oceniania
Ocenie podlega
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- przygotowanie prezentacji
- udział w dyskusji
- odpowiedź ustna dotycząca: treści lektur, ich problematyki oraz poznanej terminologii.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 1.
W przypadku przekroczenia ustalonego limitu należy zgłosić się na dyżur i zreferować treść utworów omawianych na zajęciach.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Literatura
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: