Literatura powszechna: Literatura anglojęzyczna WH-FP-II-1-LitPowAng
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego
interpretacji
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy
- wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła,
usytuowanie go w kanonie literatury narodowej
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych
zachodzących w literaturze różnych epok.
Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym.
Recepcja dzieła w znacznej mierze zależna jest od jego tłumaczenia,dlatego zaprezentowane będą także "kanoniczne" tłumaczenia arcydzieł.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego, genologicznego i ideowego dzieła - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji - ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego interpretacji - ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy - wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła, usytuowanie go w kanonie literatury narodowej - analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych zachodzących w literaturze różnych epok. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W10, FP2_W13, FP2_W15, FP2_W21,
- student ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską
- student ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka i literatury polskiej oraz o powiązaniu filologii polskiej z innymi dyscyplinami nauki
- student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z arcydziełami literatury światowej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach
- student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach
FP2_U01, FP2_U07, FP2_U11,
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
- student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
- student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury H2A_U09 6 i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych
FP2_K05, FP2_K07
- student aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego
Uzasadnienie ECTS:
udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS
samodzielna lektura 30 godz. = 1 ECTS
przygotowanie do egzaminu 30 godz. = 1 ECTS
suma: 60 g = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody:
1. wykład informacyjny, konwersatoryjny
2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa)
3. prezentacja multimedialna (pokaz)
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie.
Wykład, wykład konwersatoryjny
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki w kontekście historii literatury angielskiej
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004
W cyklu 2021/22_Z:
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004 |
W cyklu 2022/23_Z:
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004 Wojciech Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa (dowolne wydanie) 12 X 2022 Opowieści Kantenberyjskie, dowolne wydanie 19 X 2022 Z Tobą więc ze wszystkim, przeł. i oprac. S. Barańczak. Warszawa 1992 (wybór) 24 X 2022 Laurence Sterne: Życie i myśli JW Tristrama Shandy przeł. K. Tarnowska, Warszawa 1995 lub inne wydania 3 XI 2022 W. Blake, Wiersze i poematy, dowolne wydanie 10 XI 2022 Szekspir, Kupiec Wenecki; Sen nocy letniej (lub wybrany dramat) 17 XI 2022 G. Byron, Korsarz, dowolne wydanie Herbert G. Wells, Wehikuł czasu, przeł. F. Wermiński, dowolne wydanie Joseph Conrad, Smuga cienia, dowolne wydanie. Jane Austen, Perswazje, dowolne wydanie. Wirginia Woolf, Własny pokój. tłum. E. Krasińska, Warszawa 2002. Wirginia Woolf, Pani Dalloway, przeł. Krystyna Tarnowska, Kraków 2008. Thomas Sterns Eliot, Ziemia jałowa, przeł. Cz. Miłosz, Kraków 2004. James Joyce, Dublińczycy, przeł. Z. Batko, Kraków 2005. Doris Lessing, Przed zstąpieniem do piekieł, przeł. A. Przedpełska-Trzeciakowa, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura czytana w tłumaczeniach. Dla chętnych - rekomendowane czytanie w oryginale. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: