Literatura powszechna: Literatura anglojęzyczna WH-FP-II-1-LitPowAng
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego
interpretacji
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy
- wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła,
usytuowanie go w kanonie literatury narodowej
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych
zachodzących w literaturze różnych epok.
Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym.
Recepcja dzieła w znacznej mierze zależna jest od jego tłumaczenia,dlatego zaprezentowane będą także "kanoniczne" tłumaczenia arcydzieł.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W10, FP2_W13, FP2_W15, FP2_W21,
- student ma pogłębioną wiedzę o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską
- student ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka i literatury polskiej oraz o powiązaniu filologii polskiej z innymi dyscyplinami nauki
- student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o związkach współczesnej literatury i kultury polskiej z arcydziełami literatury światowej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach
- student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach
FP2_U01, FP2_U07, FP2_U11,
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
- student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania
- student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury H2A_U09 6 i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych
FP2_K05, FP2_K07
- student aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- student systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, odpowiedzialnie korzystając z mediów tradycyjnych i elektronicznych ze świadomością wartości tradycji literackiej i językowej jako dobra wspólnego i nieustannej ewolucji całego obszaru kulturowego
Uzasadnienie ECTS:
udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS
samodzielna lektura 30 godz. = 1 ECTS
przygotowanie do egzaminu 30 godz. = 1 ECTS
suma: 60 g = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody:
1. wykład informacyjny, konwersatoryjny
2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa)
3. prezentacja multimedialna (pokaz)
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie.
Wykład, wykład konwersatoryjny
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki w kontekście historii literatury angielskiej
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Przemysław Mroczkowski, Historia literatury angielskiej, Wrocław 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: