Historia języka WH-FP-II-1-HistJez-Z
W toku realizacji zajęć Student pozna podstawowe zagadnienia związane z historii języka polskiego:
a) miejsce języka polskiego wśród języków świata;
b) powstanie i periodyzację języka polskiego,;
c) czynniki kształtujące w poszczególnych okresach;
d) zabytki języka polskiego;
e) funkcjonalno-stylistyczne i regionalne zróżnicowanie polszczyzny w poszczególnych okresach;
f) historię polskiej grafii i kultury języka;
g) kontakty językowe polszczyzny;
h) wybrane zagadnienia z leksykologii i onomastyki;
i) ważnymi instytucjami ii osobowościami wpływające na rozwój języka polskiego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
P6S_WG, P6S_UK, P6S_KO
EK1 - Student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii języka
EK2 - Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka.
EK3 - Student potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk historycznojęzykowych.
EK4 - Student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu z zakresu historii języka, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania.
EK5 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym:
30 godzin - udział w zajęciach;
15 godzin - przygotowywanie się do zajęć;
15 godzin - przygotowanie się do egzaminu.
Kryteria oceniania
na ocenę dostateczną:
student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia periodyzację Z. Klemensiewicza lub S. Dubisza; zna podstawowe badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego; wymienia zmiany wewnatrz- i zewnątrzjęzykowe w wybranym okresie rozwoju polszczyzny; potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie
na ocenę dobrą:
student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka i podaje przykłady; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia periodyzację Z. Klemensiewicza i S. Dubisza; zna badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego; wymienia i omawia zmiany wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe w wybranym okresie rozwoju polszczyzny, posługuje się merytoryczną argumentacją;potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie
na ocenę bardzo dobrą:
student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka, podaje przykłady i potrafi posługiwać się tymi terminami w analizie materiału językowego; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia dorobek polskich językoznawców w tym zakresie; zna badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie; wymienia i omawia zmiany wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe w wybranym okresie rozwoju polszczyzny, swój wywód ilustruje przykładami, posługuje się merytoryczną argumentacją, formułuje wnioski; potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie, potrafi inspirować do tego inne osoby
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Z. Klemensiewicz, Historia języka polskiego, Warszawa 1976 lub następne wydania.
T. Lehr-Spławiński, Język polski. Pochodzenie, powstanie, rozwój, Warszawa 1947.
B. Walczak, Zarys dziejów języka polskiego, Poznań 1995 lub następne.
I. Bajerowa, Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003.
S. Dubisz, Z zagadnień historii języka, [w:] D. Bartol-Jarosińska, S. Dubisz, J. Podracki, J. Porayski-Pomsta, E. Sękowska, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 1997, s. 333-457.
S. Borawski, A. Furdal, Wybór tekstów do historii języka polskiego, Warszawa 1980.
W. Taszycki, Najdawniejsze zabytki języka polskiego, Wrocław 1967 i następne.
Rozprawy o historii języka polskiego, pod red. S. Borawskiego, Zielona Góra 2005
Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: