Praktyki studenckie - specjalizacja nauczycielska, szkoła podstawowa (filologia polska, studia I stopnia) WH-FP-I-PR-NAU
1. Praktyki służą przede wszystkim zastosowaniu wiedzy nabytej w trakcie studiów, rozwijaniu umiejętności i kompetencji społecznych. Stanowią również okazję do bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracodawcą – zapoznania się z wewnętrzną pragmatyką funkcjonowania miejsca odbywania praktyk we wszystkich jej wymiarach.
2. Praktyki mają przygotować studenta do uczestnictwa w życiu publicznym, do wykonywania zawodu nauczyciela, organizowania pracy w sposób umożliwiający realizację zleconych zadań, wykonywania obowiązków w sposób profesjonalny i etyczny.
3. W toku odbywania praktyk student powinien zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności uzyskane w procesie kształcenia przez uczestnictwo w realizacji zadań jednostki przyjmującej praktykanta.
4. Student powinien zapoznać się z zadaniami, specyfiką i celami przyjmującej go jednostki lub organizacji. Integralną częścią praktyk powinien być udział studenta w realizacji powierzonych mu zadań w danej jednostce, brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5. Celem praktyk jest także:
• zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania szkół i placówek oświatowych,
• zapoznanie się z organizacją procesu dydaktycznego w szkole,
• aktywne uczestnictwo w działaniach dydaktycznych podejmowanych w placówkach oświatowych (przygotowanie zajęć lekcyjnych, prowadzenie lekcji, ocenianie uczniów, dostosowanie wymagań do możliwości uczniów),
• ocena własna przebiegu praktyk oraz swoich predyspozycji i stopnia przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego,
• podjęcie odpowiedzialnej współpracy ze szkolnym opiekunem praktyk.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Punktacja ECTS:
praktyki psychologiczno-pedagogiczne - 30 godz. = 1 ECTS
praktyki dydaktyczne - 120 godz. szkoła podstawowa = 6 ECTS | W cyklu 2022/23_L: 7 pkt. ECTS = 150 godzin, w tym: 1 pkt ECTS (30 godzin) - praktyki psychologiczno-pedagogiczne oraz 6 pkt. ECTS (120 godzin) - praktyki dydaktyczne (nauczycielskie). Realizacja obowiązków ujętych w ramowym programie praktyk. | W cyklu 2023/24_L: 3 pkt. ECTS = 90 godzin, w tym: 1 pkt ECTS (30 godzin) - praktyki psychologiczno-pedagogiczne oraz 2 pkt. ECTS (60 godzin) - praktyki dydaktyczne (nauczycielskie). |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Praktyki zawodowe (psychologiczno-pedagogiczne)
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęciach wychowawcze;
B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;
B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;
B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Praktyki zawodowe (dydaktyczne)
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.2/E.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty;
D.2/E.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty;
D.2/E.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.2/E.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
D.2/E.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć;
D.2/E.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.2/E.2.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania zgodnie z kartą praktykanta.
Karta praktykanta do pobrania ze strony WNH UKSW.
Praktyki zawodowe
Konieczność zrealizowania 30 godz. praktyk pedagogiczno-psychologicznych i 60 godz. praktyk dydaktycznych w szkole podstawowej. Praktyki można realizować po 5 semestrze.
Praktyki są realizowane w szkołach podstawowych: klasy IV-VIII oraz częściowo odbywane pod opieką pedagoga szkolnego (w zakresie jego działań opiekuńczych i wychowawczych), wspomaganie przez studenta procesu edukacyjnego poprzez asystowanie nauczycielowi w zajęciach dydaktycznych, obserwacja zajęć dydaktycznych – przede wszystkim lekcji języka polskiego, samodzielne prowadzenie programowych zajęć dydaktycznych (lekcji języka polskiego oraz zajęć dodatkowych organizowanych przez szkołę), obserwowanie działań wychowawczych wychowawcy klasy, zapoznanie się z funkcjonowaniem szkoły jako instytucji oświatowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: