Teoria literatury WH-FP-I-3-TeorLit-W
Podstawowe kręgi tematyczne:
1. Teoria literatury jako dyscyplina naukowa, dyscyplina literaturoznawcza.
2. Wokół (wieloaspektowych) teorii dzieła literackiego.
3. Teorie interpretacji. Modele interpretacji.
4. Ku nowej humanistyce
5. Genologie. Genologia multimedialna (przybliżenia).
6. Kategorie tekstowe/ estetyczne w dziele literackim.
Zadaniem przedmiotu jest:
(1.) poszerzenie i pogłębienie problematyki zagadnień wiążących się z przedmiotem ‘teoria literatury’, mieszczących się w kręgu podanych wyżej zagadnień:
(2.) synteza wiedzy teoretycznoliterackiej podawanej podczas ćwiczeń, a przede wszystkim zarysowanie szerszego tła prowadzonych we współczesnym literaturoznawstwie badań teoretycznoliterackich;
(3.) poszerzenie pola badawczego w praktyce interpretacyjnej;
(4.) przygotowanie do egzaminu z przedmiotu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS [3 pkt.]:
- udział w wykładzie - 30 godzin,
- aktywność na platformach edukacyjnych i w bibliotekach - 20 godzin,
- przygotowanie do zajęć i sprawdzianów - 20 godzin,
- przygotowanie do egzaminu - 20 godz. | W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS [3 pkt.]:
- udział w wykładzie - 30 godzin,
- aktywność na platformach edukacyjnych i w bibliotekach - 20 godzin,
- przygotowanie do zajęć i sprawdzianów - 20 godzin,
- przygotowanie do egzaminu - 20 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
FP1_W03; FP1_U03; FP1_K01.
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane metodami:
prezentacje multimedialne z elementami wykładu dot. problemów teorii literatury, ew. dyskusja z tezami autorów; w ciągu semestru studenci zapoznają się z artykułami podanymi jako lektura obowiązkowa, przyswajają sobie wiedzę podaną podczas wykładu.
Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami:
indywidualna i wspólna (podczas ćwiczeń) lektura tekstów teoretycznych; przy pomocy testów sprawdzających i zadań pisemnych, odwołujących się do literatury teoretycznej i tekstów kultury.
Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane metodami: sprawdzanie frekwencji na wykładzie, konsultacje (umiejętność dialogu, przekonywania do swojego punktu widzenia przy pomocy argumentów).
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 5 (bardzo dobry): biegła i pogłębiona znajomość treści lektur obowiązkowych i treści podawanych podczas wykładu i ćwiczeń; umiejętność porównania teoretycznych stanowisk badaczy; samodzielna (krytyczna) interpretacja tez teoretycznych.
Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): dobra znajomość lektury obowiązkowej wraz z poprawnością rozumienia głównych pojęć teoretycznych i tez przy ew. próbach dyskusji; dobra znajomość nazwisk badaczy, historyków i teoretyków literatury, a także ich szczególnych osiągnięć; poprawne zrozumienie treści przekazanych podczas ćwiczeń, sprawne posługiwanie się językiem polskim;
Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): hasłowa znajomość wykładanych treści; ogólnikowa znajomość tekstów podanych jako lektura obowiązkowa, bez umiejętności poprawnego merytorycznie ich zreferowania; nieznajomość nazwisk badaczy-literaturoznawców ani tytułów ich prac. Błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.
Umiejętności:
Na ocenę 5 (bardzo dobry): umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów prac zaliczeniowych; dyskusja (czy polemika) z problemami; umiejętność formowania w pełni poprawnej wypowiedzi pisemnej i ustnej.
Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): umiejętność poprawnego omówienia lektur obowiązkowych i interpretacji utworów literackich; nieliczne uchybienia językowe.
Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): słabsza niż dobra, słaba znajomość literatury obowiązkowej; referowanie tekstów i interpretacje w miarę poprawne, ale bez zrozumienia sensu stawianych tez i ich rozwiązań; względna poprawność w redagowaniu pisemnych prac zaliczeniowych; ograniczona znajomość języka polskiego: błędy w pisowni i wymowie nazwisk polskich i obcych, liczne błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Frekwencję PT. Studenci zaznaczają samodzielnie na platformie Moodle w dniu zajęć w godz. 9.45-18.00. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: