Stylistyka praktyczna WH-FP-I-3-StylPrakt
PLAN ZAJĘĆ:
1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST?
R.-A. de Beaugrande, W. U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990;
T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993 [rozszerzona wersja artykułu pt. Tekst z Encyklopedii kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.];
R. Grzegorczykowa, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu, [w:] Tekst. Problemy teoretyczne, pod red. J. Bartmińskiego, B. Bonieckiej, Lublin 1998.
2. DELIMITACJA TEKSTU
M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na:
http://www.sbc.org.pl/Content/10018/slawska.pdf
A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148.
3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI
M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000;
O spójności tekstu, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971;
A. Wierzbicka, O spójności semantycznej tekstu wielozdaniowego, [w:] taż, Dociekania semantyczne, Wrocław 1969.
4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU
J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992;
W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” I, 1970.
5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY
S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001;
Język literacki i jego warianty, pod red. S. Urbańczyka, Warszawa 1982;
T. Skubalanka, O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995.
A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 1987 i n.
6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO
7. ARTYKUŁ NAUKOWY (TEMAT, TEZA, DOBÓR MATERIAŁU; TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TEKŚCIE NAUKOWYM, CYTATY, PRZYPISY, BIBLIOGRAFIA)
S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982;
Tenże, Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990;
Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009;
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990;
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996;
J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014.
8. ESEJ NAUKOWY
Zbigniew Kadłubek, Esej o eseju, dostępny w Internecie.
9. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO
Justyna Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, dostępny na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf
Krzysztof Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf
Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796
Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie.
10. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ
11. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ
Abecadło dziennikarstwa, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996;
Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2000;
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999;
Jak się mówi…? Jak się pisze…? Poradnik językowy dla dziennikarzy, pod red. J. Podrackiego, Warszawa 2007;
Jak zostać pisarzem? Podręcznik dla przyszłych autorów, pod red. A. Zawady, Ożarów Mazowiecki 2011;
Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka, K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2000;
J. Lizak, Język czasopism dla dzieci. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 1999;
A. Łobos, Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice 2003;
A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993;
Mistrzowie reportażu. Antologia, oprac. K. Wolny-Zmorzyński, Rzeszów 2001;
W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002;
Poetyka i pragmatyka gatunków dziennikarskich, pod red. W. Furmana i K. Wolnego-Zmorzyńskiego, Rzeszów 1999;
Polski esej. Studia, pod red. M. Wyki , Warszawa 1998;
P. Stasiński, Poetyka i pragmatyka felietonu, Wrocław 1982;
K. Wolny, Reportaż – jak go napisać?, Rzeszów 1996.
12. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH: PODANIE, CURRICULUM VITAE, ŻYCIORYS
Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010.
E. Malinowska, Uwagi o stylu administracyjnym, [w:] Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Językoznawstwo XV, 1994;
Taż, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001;
A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019.
T. Piekot, G. Zarzeczny, E. Moroń, Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl, [w:] Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości (red. K. Kłosińska, R. Zimny), Warszawa 2017.
W cyklu 2021/22_Z:
PLAN ZAJĘĆ: 1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST? R.-A. de Beaugrande, W. U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990; 2. DELIMITACJA TEKSTU M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na: A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148. 3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000; 4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992; 5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001; 6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO 7. ARTYKUŁ NAUKOWY (TEMAT, TEZA, DOBÓR MATERIAŁU; TECHNIKI WYKORZYSTYWANE W TEKŚCIE NAUKOWYM, CYTATY, PRZYPISY, BIBLIOGRAFIA) S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982; 8. ESEJ NAUKOWY 9. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO Krzysztof Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796 Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie. 10. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ 11. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ Abecadło dziennikarstwa, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996; 12. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH: PODANIE, CURRICULUM VITAE, ŻYCIORYS Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EK:
WIEDZA:
Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
UMIEJĘTNOŚCI
Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
KOMPETENCJE:
Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych
Dyskutuje i pracuje w grupie
Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych
Opis ECTS:
aktywny udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 15 godz.
przygotowanie prac zaliczeniowych - 15 godz.
razem - 60 godz. = 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Ćwiczenia trwają 30 godzin i odbywają się stacjonarnie. Kończą się zaliczeniem na ocenę, którą student otrzymuje jako średnią z pisanych prac zaliczeniowych i aktywności.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który dobrze:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
- Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych
- Dyskutuje i pracuje w grupie
- Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: