Historia literatury polskiej 1945-1989. Prolegomena WH-FP-I-2HLPProlegL
Na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy szkolnej i na pierwszym roku studiów doskonalimy sprawności analityczno-interpretacyjne studentów dotyczące różnorodnych zjawisk współczesnej literatury oraz zwiększamy wiedzę o okresie 1945 - 1989. Na zajęciach omawiamy wybitne utwory, twórczość czołowych pisarzy, funkcjonowanie instytucji literackich, a także strukturę i mechanizmy komunikacji literackiej w kraju i na emigracji.
Studenci powinni orientować się w przemianach procesu historycznoliterackiego, poznać najważniejsze nurty powojennej literatury.
W cyklu 2021/22_Z:
Na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy szkolnej i na pierwszym roku studiów doskonalimy sprawności analityczno-interpretacyjne studentów dotyczące różnorodnych zjawisk współczesnej literatury oraz zwiększamy wiedzę o okresie 1945 - 1989. Na zajęciach omawiamy wybitne utwory, twórczość czołowych pisarzy, funkcjonowanie instytucji literackich, a także strukturę i mechanizmy komunikacji literackiej w kraju i na emigracji. |
W cyklu 2022/23_Z:
Na podstawie zdobytej wcześniej wiedzy szkolnej i na pierwszym roku studiów doskonalimy sprawności analityczno-interpretacyjne studentów dotyczące różnorodnych zjawisk współczesnej literatury oraz zwiększamy wiedzę o okresie 1945 - 1989. Na zajęciach omawiamy wybitne utwory, twórczość czołowych pisarzy, funkcjonowanie instytucji literackich, a także strukturę i mechanizmy komunikacji literackiej w kraju i na emigracji. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP1_W14
Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
FP1_U01, FP1_UO2, FP1_UO4, FP1_UO7, FP1_UO8
Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. Umie przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
FP1_K06
Student ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
OPIS ECTS - 3 punkty
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć.
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach, a gdy będzie brakowało aktywności - wtedy na podstawie zaliczeniowej rozmowy.
KRYTERIA OCENIANIA
Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje Student, który:
- ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. W stopniu bardzo dobrym umie przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
- student ma bardzo dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Dobrą ocenę (4) uzyskuje Student, który:
- ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. W stopniu dobrym umie przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
- student ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Dostateczną ocenę (3) uzyskuje Student, który:
- ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
- posiada dostateczne umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dostatecznie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. W stopniu dostatecznym umie przygotować typowe prace pisemne w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
- student ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Niedostateczną ocenę (2) uzyskuje Student, który
- nie spełnia kryteriów ujętych w efektach kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podmiotowa:
Czesław Miłosz, „Świat (Poema naiwne)”; Tadeusz Różewicz, wybrane wiersze z tomu „Niepokój”: „Lament”, „Maska”, „Róża”); Aleksander Wat: wiersz xxx „W czterech ścianach mego bólu…” i fragment „Dziennika bez samogłosek”; Zbigniew Herbert, „Kamień z katedry” (ze zbioru esejów „Barbarzyńca w ogrodzie”) oraz wiersze: „Studium przedmiotu” i „Kamyk”; Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” (fragmenty); Witold Gombrowicz, „Dziennik” (fragmenty); Stanisław Grochowiak, „Modlitwa”; Józef Mackiewicz, „Droga donikąd”; Edward Stachura - święty Franciszek w dżinsach?; Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”; Wisława Szymborska, „Rozmowa z kamieniem”; Jerzy Stempowski, „Esej dla pięknej Heleny”; Stanisław Barańczak, „Określona epoka” i „Garden party”; Julian Stryjkowski, „Austeria”.
Literatura przedmiotowa (opracowania):
K. Stala, „Święte słowo jest. Miłoszowskie paradoksy bycia”, „Znak” 1993, nr 2 [www.milosz.pl]; T. Drewnowski, „Walka o oddech. Bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza Różewicza”, Warszawa 2002 [rozdz. „Po katastrofie”]; W. Ligęza, „Homo patiens Aleksandra Wata”, „Znak” 1991, nr 2; J. Łukasiewicz, „Studium przedmiotu”, w: „Szmaciarze i bohaterowie”, Kraków 1963; J. Zieliński, „Wielki Spokój”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2; A. Kijowski, „Strategia Gombrowicza”, w: „Gombrowicz i krytycy”, red. Z. Łapiński, Kraków 1984; A. Boharewicz-Richter, „Panicznie bał się cmentarzy” [O Stanisławie Grochowiaku], „Fraza” 1999, nr 4; K. Orłoś, „Niezwykły pisarz”, w: „Nad twórczością Józefa Mackiewicza”, red. M. Zybura, Warszawa 1990; J. Sikora, „Czy Edward Stachura był rzeczywiście św. Franciszkiem w dżinsach?” , w: „Dzieło świętego Franciszka z Asyżu. Projekcja w kulturze i duchowości polskiej XIX i XX wieku”, red. D. Kielak, J. Odziemkowski i J. Zbudniewek, Warszawa 2004A. Juszczyk, „Tam, gdzie historyk nie może… Literatura jako metoda badań historycznych na przykładzie powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego”, w: „Ostrożnie z literaturą!”, red. S. Balbus i W. Bolecki, Warszawa 2000; S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w” „Lektury polonistyczne – literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; A.S. Kowalczyk, „W kręgu poetyki eseju, w: tenże, „Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977 (Vincenz – Stempowski – Miłosz)”, Warszawa 1990; „Określona epoka. Nowa Fala 1968-1993. Wiersze i komentarze”, wybrał, ułożył i skomentował T. Nyczek, Kraków 1994; Z. Bieńkowski, „Ostatni dzień świata. Metafizyka czasu teraźniejszego” [o „Austerii” Stryjkowskiego], w: „Modelunki”, Warszawa 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: