Stylistyka praktyczna WH-FP-I-2-StylPrak
Głównym celem zajęć z praktycznej stylistyki jest przygotowanie studentów do pisania różnego typu tekstów. Studenci zapoznają się z ogólnymi zasadami budowy tekstu (tytuł i delimitacja, spójność tekstu i kompozycja tekstu), ze stylami funkcjonalnymi polszczyzny oraz z różnymi formami wypowiedzi (m.in. streszczenie, esej naukowy, felieton, recenzja, notatka prasowa, podanie). Wiedza uzyskana w trakcie analizy tekstów podporządkowana jest zdobywaniu umiejętności praktycznych – uczestnicy zajęć uczą się budowania tekstów, dostosowywania formy wypowiedzi do jej celu i dobierania odpowiednich środków wyrazu.
W cyklu 2024/25_L:
PLAN ZAJĘĆ: 1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST? R.-A. de Beaugrande, W. U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990; 2. DELIMITACJA TEKSTU M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na: A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148. 3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000; 4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992; 5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001; 6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982; 7. ESEJ NAUKOWY 8. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO Krzysztof Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796 Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie. 9. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ 10. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ Abecadło dziennikarstwa, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996; 11. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH. Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W12 - rozumie złożoność stylistyczną polszczyzny współczesnej, zna normy językowe w zakresie stylu i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej
U05 - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w postaci
pracy pisemnej oraz wystąpienia ustnego w języku polskim
K02 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu stylistyki, konfrontowania jej z ustaleniami ekspertów i podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w zajęciach, terminowe oddanie zadawanych prac pisemnych. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która jest wystawiona na podstawie pisanych przez Studenta prac.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo:
- Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
- Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który dobrze:
- Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
- Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni:
-Zna i definiuje pojęcie "tekstu"
-Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny
- Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego
- Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny
- Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego.
- Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych
- Dyskutuje i pracuje w grupie
- Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: