Historia literatury polskiej 1945-1989. Prolegomena WH-FP-I-2-HLPProl
II wojna światowa odcisnęła swoje piętno w dziełach literackich i w myśleniu o literaturze jako fenomenie kulturowym. Pojawiające się świadectwa wydarzeń wojennych, doświadczeń lagrów, obozów i wojennej tułaczki doprowadziły do przemian w formach autobiograficznych i dokumentalnych. Rozpad dotychczasowego świata i wojenna trauma znalazły odzwierciedlenie w rozpadzie form gatunkowych. Rozliczeni polityczne bądź ich brak pociągnęły za sobą konsekwencje w postaci zerwania naturalnej geografii literackiej, całkowicie zmieniły życie literackie: pisma, wydawnictwa, instytucje. Życie literackie toczyło niezależnie na emigracji, a socrealizm wdarł się w polską rzeczywistość ze swoją estetyka, przesłaniami i cenzurą. Kolejne wydarzenia polityczne: 1956, 1968, 1970, 1980 i 1989 bezpośrednio ingerowały w kształt życia literackiego oraz biografie konkretnych pisarzy. Celem wykładu będzie określenie specyfiki historycznoliterackiej tego okresu oraz wskazanie zasadniczych problemów badawczych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HLPXX_01
zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury polskiej w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą światową
HLPXX_02
potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
interpretację złożonego dzieła literackiego
HLPXX_03
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki epoki
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść wykładu i lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawowy kontekst historycznoliteracki dotyczący wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który zna treść wykładu, przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące treści o wysokim stopniu szczegółowości. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna terminologię literaturoznawczą.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który zna treść wykładu, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: