Historia literatury polskiej – Romantyzm WH-FP-I-2-HLP-Rom
Ćwiczenia HLP Romantyzm służą poznaniu jednego z najważniejszych okresów w historii literatury, sztuki i życia umysłowego, który przypada na lata 1822-1864. Na powstanie i rozwój prądu romantycznego decydujący wpływ miały wydarzenia historyczne. Specyfika prądu jakim jest polski romantyzm (w tym dominująca problematyka utworów) wiąże się z faktem utraconej pod koniec wieku XVIII niepodległości. Zajęcia służą zapoznaniu się przede wszystkim z tą częścią literacką dziedzictwa epoki romantycznej, która najlepiej oddaje charakter i ducha epoki, zarówno jej fazy przedpowstaniowej (1822-1830), jak i popowstaniowej.
Celem przedmiotu jest zaawansowane zapoznanie Studentów z literaturą polskiego romantyzmu.
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy, polegają na lekturze dzieła literackiego i pracy z tekstem. Służą pogłębieniu wiedzy z zakresu historii literatury polskiego romantyzmu. Koncentrują się na omówieniu problematyki najważniejszych dzieł literackich tego okresu, tj. "Ballady i romanse", "Sonety krymskie", "Maria", "Przedświt", "Irydion" i in. W oparciu o wybrane utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Aleksandra Fredry prezentowana jest specyfika (rozmaitość dominant estetycznych) i złożoność prądu romantycznego (bajronizm, orientalizm, sarmatyzm, profetyzm etc.).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU_1
Student zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
Student wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
Student ma dobrą znajomość literatury przedmiotu
EU_2
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania
problemów badawczych, doboru metod i narzędzi
badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
języka polskiego
Student potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
Student konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania i formułowania
wniosków
EU_3
Student ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. Zna ramy czasowe epoki romantyzmu, potrafi wskazać i omówić najwybitniejsze dzieła literatury romantycznej.
-potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami.
Na ocenę dobrą student:
-zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Na ocenę dostateczną student:
- ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych.
- potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Literatura
W. Borowy, O poezji Mickiewicza. Lublin 1999.
J. Kleiner, Mickiewicz, t. 1-2, Lublin 1995-1998.
S. Pigoń, Zawsze o Nim. Kraków 1960.
Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna, Warszawa 1981.
M. Janion, Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962.
W. Borowy, O Norwidzie. Rozprawy i notatki, Warszawa 1960.
Z. Stefanowska, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993.
Cz. Zgorzelski, Romantyzm w Polsce, Lublin 1957.
Cz. Zgorzelski, Zarysy i szkice literackie, Warszawa 1988.
A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, [dowolne wydanie].
B. Dopart, Mickiewicz. Poeta alternatyw, Kraków 2021.
B. Dopart, "Maria" Antoniego Malczewskiego - synkretyzm dzieła i przełom literacki, w: tegoż, Romantyzm polski: pluralizm prądów i synkretyzm dzieła, Kraków 1999.
A. Ziołowicz, Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu (preliminaria), Kraków 2011.
M. Stanisz, Wczesnoromantyczne spory o poezję, Kraków 1998.
M. Woźniewska-Działak, Poematy narracyjne Cypriana Norwida. Konteksty literacko-kulturalne, estetyka, myśl, Księgarnia Akademicka, Kraków 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: