Wstęp do nauki o literaturze WH-FP-I-1-WsteNauLit
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy. Ich celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi terminami (oraz ich definicją) nauki o literaturze. Podejmując lekturę tekstów naukowych studenci zdobywają wiedzę na temat podstawowych dziedzin literaturoznawstwa: teorii literatury, historii literatury i krytyki literackiej. Ponadto w ramach ćwiczeń omówione zostają szczegółowiej problemy takie jak: istota literackości (wyznaczniki literatury), geneza sztuki literackiej i sposobów jej badania, subiektywizm i obiektywizm badawczy. Studenci zapoznają się z różnorodnością ujęć stosunku dzieła literackiego do rzeczywistości (mimesis, fikcjonalność) a także z problematyką odbioru dzieła literackiego, jego rozumieniem i interpretacją. W ramach zajęć podjęte zostają również zagadnienia takie jak intertekstualność oraz kategoria arcydzielności dzieła sztuki (arcydzieło literackie, kanon literacki).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 2 pkt. ECTS:
1 pkt. ECTS. - obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć
1 pkt. ECTS - samodzielne przygotowywanie się do zajęć (lektura tekstów naukowych obowiązujących na zajęciach, przygotowywanie do kolokwium semestralnego). | W cyklu 2022/23_Z: 3 pkt. ECTS:
1 pkt. ECTS. - obecność na zajęciach
2 pkt. ECTS - samodzielne przygotowywanie się do zajęć (lektura tekstów naukowych obowiązujących na zajęciach, przygotowywanie do egzaminu ustnego). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
FP1_W01
Student:
- rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej.
FP1_W02
- zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu
literaturoznawstwa i jego nauk pomocniczych
FP1_U03
Student:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP1_K01
Student:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student: rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej; potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, wymienić wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, umie zdefiniować gatunek i rodzaj literacki oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Student rozumie specyfikę obecności literatury w Sieci. Ponadto student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Potrafi na bieżąco weryfikować i uzupełniać stan wiedzy o najnowszych teoriach i metodach badań literaturoznawczych. Rozumiejąc ich specyfikę potrafi zastosować je w praktyce badawczej.
Na ocenę dobrą student rozumie znaczenie filologii polskiej, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, dokonać ich charakterystyki, potrafi odróżnić historię literatury od krytyki literackiej i teorii literatury. Student potrafi wymienić i opisać wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Ponadto potrafi posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu literaturoznawstwa i ze zrozumieniem podejmować próby analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student potrafi także scharakteryzować specyfikę liternetu. Jest zorientowany w najnowszych kierunkach badań literaturoznawczych. Potrafi je wymienić i scharakteryzować. Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę i poszerzać horyzont poznawczy.
Na ocenę dostateczną student posiada podstawową wiedzę z zakresu wstępu do nauki o literaturze; wie co to jest filologia, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa oraz wskazać na wyznaczniki literatury, pozwalające określić, co nią jest a co nią nie jest. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami niezbędnymi do analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student rozumie na czym polega różnica pomiędzy dziełem drukowanym a dziełem publikowanym w Sieci. Student potrafi wymienić nazwy najnowszych kierunków badań nad literaturą i pokrótce je opisać.Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę.
Literatura
I Opracowania ogólne
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975 i nast., tu: Nauka o literaturze i jej działy, s. 5-15.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990 lub 1997.
E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.).
D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.
Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko, proces, perspektywy, red. J. Kowalski, W. Piasek, Olsztyn 2009.
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego. Instrumenty lektury, Warszawa 2008.
II Słowniki
M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 i wyd. następne.
P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Swiontek, wstęp A. Ubersfeld, Wrocław 1998.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, Warszawa 2000, t. I-II.
Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.
K. Wyrwas, K. Sujkowska-Sobisz, Mały słownik terminów teorii tekstu, Kraków 2005 i in.
W cyklu 2021/22_Z:
Wstęp do nauki o literaturze – ćwiczenia. Ingarden, Człowiek i rzeczywistość, [w:] tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 1998s. 29-38 (oraz Człowiek i przyroda oraz O naturze ludzkiej, s.13-25). Literatura uzupełniająca: Warunki przystąpienia do kolokwium semestralnego: |
W cyklu 2022/23_Z:
R. Ingarden, Człowiek i rzeczywistość, w: tenże, Książeczka o człowieku, Kraków 1998, s. 29-38 (oraz rozdziały Człowiek i przyroda i O naturze ludzkiej, s.13-25). Literatura pomocnicza: |
W cyklu 2023/24_Z:
I. Opracowania ogólne M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975 i nast., tu: Nauka o literaturze i jej działy, s. 5-15. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990 lub 1997. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.). D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011. J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998. Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko, proces, perspektywy, red. J. Kowalski, W. Piasek, Olsztyn 2009. R. Handke, Poetyka dzieła literackiego. Instrumenty lektury, Warszawa 2008. II. Słowniki M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 i wyd. następne. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Swiontek, wstęp A. Ubersfeld, Wrocław 1998. Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, Warszawa 2000, t. I-II. Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006. K. Wyrwas, K. Sujkowska-Sobisz, Mały słownik terminów teorii tekstu, Kraków 2005 i in. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: