Nauki pomocnicze WH-FP-I-1-Nauk.pom-Z
Podczas zajęć omawiane będą wybrane elementy metodologii pracy umysłowej. Podjęty zostanie temat roli bibliotek w pracy polonisty i zostaną omówione najważniejsze księgozbiory polskie, a także zbiory archiwalne i muzealne w pracy polonisty, biblioteki cyfrowe w Polsce i na świecie z zasadami korzystania ze zbiorów zdigitalizowanych. Podczas zajęć zostanie zwrócona uwaga na zasoby internetowe w pracy polonisty. Kolejny blok tematyczny dotyczy bibliografii w pracy polonisty, podstawowych pojęć z zakresu teorii bibliografii oraz rodzajów bibliografii, ich układowi i zawartości. Zajęcia obejmują także opanowanie umiejętności sporządzania opisu bibliograficznego, przypisów (typy, zasady opracowania) oraz wskazanie zasad przygotowania pracy pisemnej w jej aspekcie technicznym (praca z edytorem tekstu).
W cyklu 2021/22_Z:
1) Wybrane elementy metodologii pracy umysłowej; |
W cyklu 2022/23_Z:
1) Wybrane elementy metodologii pracy umysłowej; |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Opis ECTS:
udział w ćwiczeniach = 30
przygotowanie do ćwiczeń = 30
60 godz. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Udział w zajęciach - 30 godz. - 1 ECTS
Przygotowanie do kolokwium - 25 godz. - 1 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: FP1_W01 rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej
Umiejętności: FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje
Kompetencje: FP1_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Efekt: FP1_W01
Na ocenę niedostateczną (2): student nie zna elementarnej terminologii z zakresu nauk pomocniczych.
Na ocenę dostateczną (3/3+): student ma ogólnie uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych.
Na ocenę dobrą (4/4+): student posiada dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych.
Na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych
Efekt: FP1_U01;
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Nie umie w sposób samodzielny zdobywać informacji naukowych i rozwijać kompetencji badawczych. Nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Na ocenę dostateczną (3/ 3+): Student posiada niepełną umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada niepełną umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada niepełną umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Na ocenę dobrą (4/ 4+): Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Na ocenę dobrą (5): Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada bardzo dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada bardzo dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
Efekt FP1_K01
Na ocenę niedostateczną (2): Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
(3/ 3+): Student jest w niewielkim stopniu gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Na ocenę dobrą (4/ 4+): Student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Na ocenę dobrą (5): Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
1. J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. 2. J. Czachowska, R. Loth,, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1989. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, pod red. A. Birkenmajera, B. Kocowskiego, J. Trzynadlowskiego, Wrocław, Ossolineum 1971. 4. H. Hleb-Koszańska, O bibliografii dla niewtajemniczonych, Warszawa 1974. 5. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989 i nast. 6. J. Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993. 7. J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3, Warszawa 1983. 8. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. 9. O. Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, przekład i posłowie J. Piątkowska, Kraków 1999. 10. J. Korpała, Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986. 11. M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009. 12. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. 13. K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. 14. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. 15. Fercz J., Niemczykowa A., Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej, Warszawa 1991. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. 2. J. Czachowska, R. Loth,, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1989. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, pod red. A. Birkenmajera, B. Kocowskiego, J. Trzynadlowskiego, Wrocław, Ossolineum 1971. 4. H. Hleb-Koszańska, O bibliografii dla niewtajemniczonych, Warszawa 1974. 5. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989 i nast. 6. J. Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993. 7. J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3, Warszawa 1983. 8. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. 9. O. Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, przekład i posłowie J. Piątkowska, Kraków 1999. 10. J. Korpała, Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986. 11. M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009. 12. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. 13. K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. 14. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. 15. Fercz J., Niemczykowa A., Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej, Warszawa 1991. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: