Kultura języka WH-FP-I-1-KultJezykL
Podczas ćwiczeń z kultury języka omawiane są wybrane problemy językoznawstwa normatywnego dotyczące poprawności fleksyjnej, składniowej i leksykalnej, a także ortografii i interpunkcji. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią z tego zakresu oraz najnowszymi rozstrzygnięciami normatywnymi. Poznają również wybrane dyskusyjne zagadnienia normatywne. Dzięki formule zajęć studenci mają możliwość praktycznego weryfikowania zdobywanej wiedzy w czasie ćwiczeń polegających na analizie i korekcie wyrażeń, konstrukcji i zdań zawierających różnego rodzaju błędy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS:
uczestnictwo w zajęciach - 60 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
przygotowanie do sprawdzianów - 30 godz.
Łącznie - 120 godz. = 4 p. | W cyklu 2023/24_L: uczestnictwo w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 8 godz.
przygotowanie do sprawdzianów - 7 godz.
Łącznie - 45 godz. = 1,5 p. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
Po zaliczeniu zajęć z kultury języka student:
- rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,
- zna metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną student:
- w stopniu podstawowym rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,
- zna tylko niektóre metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się tylko niektórymi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- w ograniczonym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Na ocenę dobrą student:
- dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,
- zna większość metod normatywnej analizy wypowiedzi,
- zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- potrafi posługiwać się większością podstawowych terminów i narzędzi badawczych z zakresu językoznawstwa normatywnego i z niewielką pomocą samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Na ocenę bardzo dobrą student:
- bardzo dobrze rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka,
- bardzo dobrze zna metody normatywnej analizy wypowiedzi,
- bardzo dobrze zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej,
- swobodnie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa normatywnego i w pełni samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych pod kątem normatywnym
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa normatywnego i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Literatura
Podręczniki:
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2005).
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2019 (lub wydanie I: 2005).
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2018 (lub wydanie I: 2009).
Inne podstawowe źródła (wybór):
Ćwiczenia ze stylistyki, red. nauk. D. Zdunkiewicz_Jedynak, Warszawa 2012.
L. Drabik, Słownik ortograficzny PWN z wymową, Warszawa 2016.
L. Drabik, E. Sobol, Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2021 (lub wydania wcześniejsze).
Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2003.
M. Kita, E. Polański, Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych, Warszawa 2004.
A. Markowski, Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.
Nowe formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, praca zbiorowa pod red. K. Kłosińskiej, Warszawa 2014.
Nowe spojrzenie na kryteria poprawności językowej, pod red. nauk. A. Markowskiego, Warszawa 2012.
Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020.
Problemy polskiej normy językowej i kodyfikacji, pod red. D. Zdunkiewicz-Jedynak i J. Liberka, Warszawa 2019.
Słownik nazw miejscowości i mieszkańców, pod red. M. Łazińskiego, Warszawa 2007.
Wielki słownik ortograficzny PWN z zadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 2021 (lub wydania wcześniejsze).
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2018 (lub wydania wcześniejsze).
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: