Historia Polski WH-FP-I-1-HistPol
Wykład służy przeglądowemu zaprezentowaniu i wyjaśnieniu najważniejszych zjawisk, zachodzących w dziejach Polski, z uwzględnieniem ich kontekst społeczno-kulturowego.
Zakres chronologiczny wykładu obejmuje okres istnienia polskiej państwowości oraz wspólnoty kulturowej, uwzględniając wydarzenia polityczne, społeczne, gospodarcze, religijne, kulturowe, z uwzględnieniem międzynarodowego kontekstu.
Ważnym elementem wykładu jest próba wskazania ciągłości zjawisk i procesów historycznych, wywierających wpływ na współczesne treści i formy polskiej kultury oraz życia społecznego.
Zajęcia uwzględnią refleksję nad rolą historii w świadomości dzisiejszego społeczeństwa oraz w niezbędnym zakresie elementy metodologii historii: rozumienie pojęcia, obszar badań dyscypliny naukowej, typologię oraz krytykę źródeł.
Zajęcia będą prowadzone we właściwym dla historii porządku chronologicznym, uwzględniając: proces powstawania państwa oraz jego kulturowej chrystianizacji, zjawisko demokracji szlacheckiej oraz specyfikę polskiego Renesansu, przyczyny upadku państwa w XVIII w., okres zaborów, tworzenie państwa polskiego po 1918 r., lata II wojny światowej oraz okres powojenny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Obszar wiedzy: student zna główne fakty z historii Polski, rozumie ich uwarunkowania i wpływ historii na rozwój kultury, zwłaszcza języka i literatury polskiej.
Obszar umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę z historii Polski w pogłębianiu wiedzy o literaturze i języku.
Obszar kompetencji społecznych: student jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej.
Kryteria oceniania
Ocena BDB –
student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii oraz zna najważniejsze fakty i procesy z dziejów Polski (FP1_W04)
student wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój kultury literackiej, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie (FP1_U09)
student prezentuje własne poglądy i opinie, a podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych w historii, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków (FP1_K04)
Ocena DB –
student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii oraz zna wybrane fakty i procesy z dziejów Polski (FP1_W04)
student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii, opisując procesy, wydarzenia, postacie (FP1_U09)
student prezentuje własne poglądy i opinie, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków (FP1_K04)
Ocena DST –
student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii i zna minimum faktografii dotyczącej dziejów Polski (FP1_W04)
student podejmuje próby wyciągania wniosków, w tym dotyczących oddziaływania teorii historiograficznych na rozwój kultury literackiej (FP1_U09)
student prezentuje poglądy i opinie incydentalnie odwołując się do poznanych metod badawczych oraz do standardów zachowania obiektywizmu (FP1_K04)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: