Historia Polski WH-FP-I-1-HisPol
Wykład służy przeglądowemu zaprezentowaniu i wyjaśnieniu najważniejszych zjawisk, zachodzących w dziejach Polski, z uwzględnieniem ich kontekst społeczno-kulturowego. Zakres chronologiczny wykładu obejmuje okres istnienia polskiej państwowości oraz wspólnoty kulturowej, uwzględniając wydarzenia polityczne, społeczne, gospodarcze, religijne, kulturowe, z uwzględnieniem międzynarodowego kontekstu. Ważnym elementem wykładu jest próba wskazania ciągłości zjawisk i procesów historycznych, wywierających wpływ na współczesne treści i formy polskiej kultury oraz życia społecznego. Zajęcia uwzględnią refleksję nad rolą historii w świadomości dzisiejszego społeczeństwa oraz w niezbędnym zakresie elementy metodologii historii: rozumienie pojęcia, obszar badań dyscypliny naukowej, typologię oraz krytykę źródeł.
Zajęcia będą prowadzone we właściwym dla historii porządku chronologicznym, uwzględniając: proces powstawania państwa oraz jego kulturowej chrystianizacji, zjawisko demokracji szlacheckiej oraz specyfikę polskiego Renesansu, przyczyny upadku państwa w XVIII w., okres zaborów, tworzenie państwa polskiego po 1918 r., lata II wojny światowej oraz okres powojenny.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna główne fakty z historii Polski, rozumie ich uwarunkowania i wpływ historii na rozwój kultury, zwłaszcza języka i literatury polskiej; potrafi wykorzystać wiedzę z historii Polski w pogłębianiu wiedzy o literaturze i języku; jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: