Historia polskiej literatury dawnej (średniowiecze-renesans-barok) WH-FP-I-1-HPLD-C
Cele przedmiotu: zapoznanie studentów z umiejętnością lektury różnego rodzaju tekstów staropolskich, oparta na świadomości potrzeby wiedzy kontekstowej, teoretycznoliterackiej oraz filologicznej.
Zasadniczą treść zajęć stanowi wspólna lektura źródeł istotnych i charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznoliterackich (odpowiednio: średniowiecza, renesansu, baroku) połączona z rozważaniami wspartymi na zalecanych opracowaniach teoretycznych, obejmujących różne szkoły metodologiczne, oraz z elementy wykładu.
Szczegółowy zakres tematyczny poszczególnych spotkań zawarty jest w spisie lektur.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
wiedza EU_1
1. charakteryzuje poszczególne epoki
2. rozpoznaje najważniejszych autorów epok dawnych oraz
3. zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych
umiejętności EU_2
1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych
2. posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania
problemów badawczych, doboru metod i narzędzi
badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
języka polskiego
3. analizuje teksty literackie
4. wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki)
5. referuje literaturę przedmiotu,
merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski
6. umie przygotować typowe prace pisemne w języku
polskim, z zakresu literatury dawnej, z wykorzystaniem
podstawowych ujęć teoretycznych i informacji
pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych
kompetencje EU_3
ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Kryteria oceniania
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który:
-bardzo dobrze charakteryzuje poszczególne epoki,
rozpoznaje najważniejszych autorów epok dawnych oraz
zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
-Potrafi bardzo dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych.
Bardzo dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski.
Umie przygotować bardzo dobrą pracę pisemną z zakresu literatury dawnej.
Ma bardzo dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Ocenę dobrą otrzymuje Student, który:
dobrze charakteryzuje poszczególne epoki,
rozpoznaje najważniejszych autorów epok dawnych oraz
zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
-Potrafi dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych.
Dobrze analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski.
Umie przygotować dobrą pracę pisemną z zakresu literatury dawnej.
Ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który:
W stopniu dostatecznym charakteryzuje poszczególne epoki,
rozpoznaje najważniejszych autorów epok dawnych oraz
zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
-Nie potrafi biegle i trafnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych.
Na poziomie dostatecznym analizuje teksty literackie, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki) oraz referuje literaturę przedmiotu, merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski.
Umie przygotować bardzo dobrą pracę pisemną z zakresu literatury dawnej.
Ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach, a w przypadku zajęć online wypełnianie quizów do poszczególnych tematów na platformie Moodle (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze), oraz zaliczenie kolokwium semestralnego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: