Gramatyka opisowa języka polskiego (morfologia) WH-FP-I-1-GOJP.M-C-L
Ćwiczenia mają służyć praktycznemu zastosowaniu wiedzy zdobytej w czasie odbywającego się równolegle wykładu z Gramatyki opisowej (morfologii), a także umiejętności nabytych na kursie Wstępu do nauki o języku.
Celem nadrzędnym tych zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania żywych we współczesnej polszczyźnie procesów słowotwórczych (które formanty są produktywne? które kategorie słowotwórcze "domagają się" wciąż nowych derywatów?). Niezbędnym narzędziem takiej analizy jest wiedza na temat budowy derywatów, rodzajów formantów słowotwórczych i ich funkcji.
W drugiej części semestru studenci będą mieli okazję na nowo spojrzeć na problem części mowy (klasyfikacja fleksyjna) oraz przysługujące im kategorie gramatyczne (fleksyjne i selektywne).
W cyklu 2021/22_L:
W ramach ćwiczeń będziemy zajmować się następującymi zagadnieniami: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: - udział w zajęciach - 30 godzin
- przygotowanie do zajęć - 20 godzin
- przygotowanie do dwóch sprawdzianów - 10 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_L: Udział w zajęciach - 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin
Przygotowanie do dwóch sprawdzianów - 30 godzin
Łącznie 90 godzin = 3 punkty ECTS | W cyklu 2020/21_L: - udział w zajęciach - 30 godzin
- przygotowanie do zajęć - 20 godzin
- przygotowanie do dwóch sprawdzianów - 10 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 punkty ECTS | W cyklu 2023/24_L: Udział w zajęciach - 30 godzin
Przygotowanie do zajęć - 15 godzin
Przygotowanie do dwóch sprawdzianów - 15 godzin
Łącznie 60 godzin = 2 punkty ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student wie, czym jest morfologia i z jakich działów się składa, rozumie złożoność systemu słowotwórczego oraz fleksyjnego polszczyzny, potrafi posługiwać się narzędziami analizy morfologicznej i samodzielnie jej dokonywać.
Student potrafi również zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do krytycznej analizy neologizmów słowotwórczych oraz zmian zachodzących aktualnie w systemie fleksyjnym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: