Analiza dzieła literackiego WH-FP-I-1-AnalizDzie
Zajęcia mają charakter warsztatowy, ich zadaniem jest przygotowanie Studentów do samodzielnej analizy dzieła literackiego - różnych gatunkowo tekstów.
Przedmiotem zajęć jest systematyczna analiza wybranych utworów zróżnicowanych gatunkowo (liryka, proza narracyjna, małe gatunki epickie). Analizy odsłonią skomplikowanie budowy utworu, funkcje użytych środków artystycznych, strategie literackie stosowane przez autorów oraz różne konteksty, których przywołanie jest niezbędne dla zrozumienia dzieła.
Ćwiczenia wprowadzają w przygodę lektury, ukazują różnorodne strategie literackie w budowaniu sensów utworu. Pokazują też, jak czytać, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a zarazem uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. Prowadzą też do rozpoznania, co w docieraniu do znaczeń jest subiektywne, a w czym można dążyć do zobiektywizowania obserwacji i sądów. Analiza jako proces badawczy.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: Przedmiotem zajęć jest systematyczna analiza wybranych utworów zróżnicowanych gatunkowo (liryka, proza narracyjna, małe gatunki epickie). Analizy ukazują skomplikowanie budowy utworu, funkcje użytych środków artystycznych, różne strategie literackie stosowane przez autorów oraz różne konteksty, których przywołanie jest niezbędne dla zrozumienia dzieła. Utwór literacki traktowany jest jako wielostronne zadanie dla czytelnika. Ćwiczenia wprowadzają w przygodę lektury, ukazują różnorodne strategie literackie w budowaniu sensów utworu. Pokazują też, jak czytać, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a zarazem uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. Prowadzą też do rozpoznania, co w docieraniu do znaczeń jest subiektywne, a w czym można dążyć do zobiektywizowania obserwacji i sądów. Nawiązania do estetyki literackiej oraz aksjologii mają pogłębiać analizę i wprowadzać do świadomości istnienia różnorodnych metod badawczych i koncepcji interpretacyjnych (ogólnie metodologii, np. hermeneutyki, strukturalizmu, fenomenologii). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
FP1_W10
Student zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego,
teatralnego, filmowego
FP1_U03
potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego
FP1_K01
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania efektów kształcenia z zakresu wiedzy:
- na bieżąco - podczas zajęć dydaktycznych: umiejętność zastosowania pojęć i kategorii z zakresu poetyki i dotychczasowej wiedzy literaturoznawczej w procesie interpretacji dzieła literackiego.
- na zakończenie semestru - praca semestralna (analiza utworu literackiego) - pisana samodzielnie (na ocenę).
Kryteria oceniania efektów kształcenia z zakresu umiejętności:
- na bieżąco, praca w grupie zajęciowej oraz w mniejszych zespołach (interpretacja tekstu literackiego);
- praca semestralna (praktyczna analiza utworu literackiego).
Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
- ocenianie ciągłe - podczas zajęć. Bierze się pod uwagę umiejętność współpracy w grupie lub w mniejszych zespołach oraz umiejętność dyskusji, formułowania argumentów i polemiki.
Ocena wystawiana jest na koniec semestru, obejmuje następujące elementy:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (dyskusja)
- krótkie referaty lub prezentacje (mogą być multimedialne) wprowadzające do zajęć, dotyczące wskazanych, szczegółowych problemów związanych z analizą danego utworu (prezentacja może być przygotowana przez jedną osobą lub przez "zespół badawczy")
- pisemna praca semestralna (analiza utworu literackiego). Oceniany jest poziom przeprowadzenia analizy, umiejętność posługiwania się stylem naukowym (znajomość podstawowych pojęć i kategorii analitycznych z zakresu poetyki, nauki o literaturze i pojęć wyjaśnianych i omawianych na zajęciach), umiejętność zbudowania poszczególnych ogniw analizy literackiej, kompozycja pracy.
- obecność (dopuszczalne są 2 nieobecności w cyklu zajęć). Pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas dyżurów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wiedza literaturoznawcza z zakresu szkoły średniej oraz z zakresu dotychczasowych studiów polonistycznych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: