Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wiek) WH-FP-C-WDW(XX/XXIW)
Treści merytoryczne:
Kultura stanu wojennego i przełom 1989. Ikony przełomu: Świetlicki, Polkowski. ”Nasi klasycyści”: Różycki, Wencel. Lekcja dawnych mistrzów: Miłosz, Różewicz, Herbert, Rymkiewicz. Lekcja dawnych mistrzyń: Szymborska, Lipska. Późna twórczość poetów Nowej Fali. Rzut oka na prozę i dramat (Libera, Mrożek)
Metody oceny:kolokwium pisemne
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP2_W01; FP2_W11
Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.
FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych.
FP2_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
OPIS ECTS:
- udział w zajęciach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 30 godzin
- przygotowanie prezentacji – 8 godzin
- przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne - analiza oraz interpretacja utworu literackiego.
Kryteria oceny pracy:
1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .
2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.
3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.
4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.
Literatura
Literatura
1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007
2.Jan Polkowski, Cantus, Kraków 2009.
3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005
4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2004, 2005
5.Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998.
6. Adam Zagajewski Anteny, Kraków 2005;
7. Ewa Lipska Pomarańcza Newtona, Kraków 2007,
8. Wisława Szymborska, Dwukropek, Kraków 2005
9. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków
10. Zbigniew Herbert, ; Epilog burzy, Wrocław 1998,
11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004,
12. Jarosław Marek Rymkiewicz, Zachód słońca w Milanówku, Warszawa 2002
13.Antoni Libera, Madame (1998)
14.Sławomir Mrożek Miłość na Krymie wyd. II Kraków 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: