Historia literatury polskiej - literatura międzywojenna i okupacyjna WH-FP-C-L1
Treści merytoryczne:
Poezja Bolesława Leśmiana: między młodopolskim modernizmem a międzywojennym eksperymentatorstwem (2 godz.); Kreacja zamiast opisu, czyli magiczny świat w opowiadaniach Brunona Schulza (2 godz.); Witolda Gombrowicza gra z formą w „Pamiętniku z okresu dojrzewania” (4 godz.); Doświadczenie dekadencji w twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza na przykładzie „Pożegnania jesieni” (2 godz.); Awangarda krakowska, czyli poezja jako rzemiosło: Tadeusz Peiper i Julian Przyboś (4 godz.); Różne oblicza katastrofizmu drugiej awangardy: Czesław Miłosz i Józef Czechowicz (4 godz.); Poezja bliżej codzienności: grupa „Skamandra” (4 godz.); „Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, czyli jak wskrzesić miniony czas (2 godz.); Dramat wyboru między dobrem a złem na przykładzie „Ładu serca” Jerzego Andrzejewskiego (2 godz.); Uniwersalizm i szukanie ocalenia w wierszach Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (2 godz.); Wizyjno-symboliczna poezja Tadeusza Gajcego (2 godz.); Obrachunek pokolenia wojennego z historią w cyklu poetyckim Tadeusza Borowskiego „Gdziekolwiek ziemia” (2 godz.).
Metody oceny:
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach albo zaliczeniowej rozmowy.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych.
Potrafi przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego przywołując szerokie konteksty kulturowe
Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .
Rozumie potrzebę uczenia się i i inspiruje do tego inne osoby
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne - analiza oraz interpretacja utworu literackiego.
Kryteria oceny pracy:
1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia .
2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą.
3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia.
4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów.
Literatura
Literatura podmiotowa:
Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Witold Gombrowicz, wybrane opowiadania: „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” i „Zbrodnia z premedytacją”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, "Pieśń", „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Jan Lechoń, wybrane wiersze: „Herostrates”, „Mochnacki”, „Spotkanie”; Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze: „Kabała jesienna”, „Kuglarz”, „Manifest szalony”; Julian Tuwim, wybrane wiersze: „Czereśnie”, „Chrystus miasta”, „Spadek”; Jarosław Iwaszkiewicz, „Panny z Wilka”; Jerzy Andrzejewski, „Ład serca”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943); Tadeusz Borowski, „Gdziekolwiek ziemia”.
Opracowania:
J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie); J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie). „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o złotym wieku”, „Teksty” 1973 nr 2; J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; M. Głowiński, „Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra”, w: „Z problemów literatury polskiej XX wieku” [zbior.], t. 2, Warszawa 1965; K. Wyka, „Pogranicze powieści” [rozdz. „Oblicza świata”], wyd. 3, Warszawa 1989; T. Walas, „Zwierciadła Jerzego Andrzejewskiego”, w: „Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego” [zbior.], wyd. 2, Warszawa 1974; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973; A. Werner, „Zwyczajna apokalipsa. Tadeusz Borowski i jego wizja świata obozów”, Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: