Historia polskiej literatury dawnej - średniowiecze-renesans-barok WH-FP-C-HPLD.1
Treści merytoryczne:
Zasadniczą treść zajęć stanowi wspólna lektura źródeł istotnych i charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznoliterackich (odpowiednio: średniowiecza, renesansu, baroku) połączona z rozważaniami wspartymi na zalecanych opracowaniach teoretycznych, obejmujących różne szkoły metodologiczne, oraz elementy wykładu. Szczegółowy zakres tematyczny poszczególnych spotkań zawarty jest w spisie lektur.
Metody oceny:
Podstawowe warunki zaliczenia przedmiotu stanowią: 1) Uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, wszystkie pozostałe należy odrobić na dyżurze. 2) Praca roczna (termin składania prac upływa dwa tygodnie przed Wielkanocą; tematy otrzymają studenci od osoby prowadzącej). WAŻNE: Ocena z pracy rocznej nie stanowi oceny końcowej. 3) Zaliczenie dwu kolokwiów w semestrze. Inne istotne czynniki wpływające na ocenę końcową: aktywny udział zajęciach.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
wiedza
1. student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu literatury staropolskiej
2. charakteryzuje poszczególne epoki
3. rozpoznaje najważniejszych autorów epoki
umiejętności
1. analizuje teksty literackie
2. wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki)
3. rozpoznaje motywy i przyczyny zjawisk literackich
kompetencje
1.dyskutuje, pracuje w zespole
2. jest otwarty na nowe opinie
3.wyraża oceny o utworach literackich i wypowiedziach innych
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą zasługuje student, który:
ma podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont.
zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
ma uporządkowaną i bardzo dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych w zakresie literatury dawnej.
potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym w zakresie literatury dawnej
umie, bardzo dobrze kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze
ma bardzo dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Na ocenę dobrą zasługuje student który:
ma niewielkie braki w podstawowej wiedzy o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont.
zna w stopniu dobrym podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
ma dobrze uporządkowaną uporządkowaną i dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych w zakresie literatury dawnej.
potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym w zakresie literatury dawnej
umie dobrze, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze
ma dobrą świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Na ocenę dostateczną zasługuje student, który:
ma spore braki w podstawowej wiedzy o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna słabo jej aksjologiczny horyzont.
zna w stopniu dostatecznym podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
ma dostatecznie uporządkowaną i dostateczną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz zna w stopniu dostatecznym zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych w zakresie literatury dawnej.
potrafi dostatecznie posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi mało samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym w zakresie literatury dawnej
umie dostatecznie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze
ma dostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Na ocenę niedostateczną zasługuje student, który:
ma wielkie braki w podstawowej wiedzy o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, nie orientuje się w jej aksjologicznym horyzoncie.
nie zna podstawowej terminologii nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
brak mu uporządkowanej i jakiejkolwiek wiedzy o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok (szczególnie z literatury dawnej) oraz nie zna zasad analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.
nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy i interpretacji dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym w zakresie literatury dawnej
nie umie , kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze
ma niedostateczną świadomość poziomu swojej wiedzy, nie rozumie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Literatura
Anonim tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, oprac. M. Plezia, Wrocław 1965.
1. M. Plezia, Wstęp, [w:] Anonim tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, oprac. M. Plezia, s. III–LXXXIII.
2. T. Michałowska, Kronika, [w:] Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 1990 i nast.
3. M. Plezia, Nowe studia nad Gallem Anonimem, [w:] Mente et litteris. O kulturze i społeczeństwie wieków średnich, red. H. Chłopocka, Poznań 1984, s. 111–120.
CHĘTNI: T. Jasiński, "O pochodzeniu Galla Anonima", Kraków 2008.
Modlitwy księżnej Gertrudy z Psałterza Egberta w Cividale, tłum. B. Kürbis, Kraków 1998.
1.K. Górski, Modlitewnik Gertrudy Mieszkówny. [w:] tegoż, Studia i materiały z dziejów duchowości, Warszawa 1980.
2.T. Michałowska, Ego Getruda. Studium historycznoliterackie, Warszawa 2001.
3.E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984, s. 17-30, 79-90.
Kazania świętokrzyskie; Kazania gnieźnieńskie, [w:] Średniowieczna proza polska, oprac. Stefan Vrtel-Wierczyński, Wrocław 1959. lub: W. Wydra, R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do r. 1543, Wrocław 1984.
1.E. Ostrowska, Kazania świętokrzyskie, [w:] taż, O artyzmie polskich średniowiecznych zabytków językowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, nr 154, Prace Językoznawcze, z. 20, Kraków 1967.
2.S. Bylina, Kazania w Polsce średniowiecznej, „Kieleckie Studia Historyczne” 1992, t. 10, s. 13–35.
3.M. Hanczakowski , Kazania Świętokrzyskie, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. J. S. Gruchała, Kraków 1999, t. 3.
4. E. Auerbach, Język literacki i jego odbiorcy w późnym antyku łacińskim i średniowieczu, Kraków 2006, s. 29-79.
Bogurodzica, [w:] Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, Wrocław 1962.
lub: Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980.
lub: W. Wydra, W. R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984.
1. J. Woronczak, Wstęp filologiczny, [w:] Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, Wrocław 1962.
2. W. Wydra, Dlaczego pod Grunwaldem śpiewano „Bogurodzicę”? Trzy rozdziały o najdawniejszych polskich pieśniach religijnych, Poznań 2000.
3. R. Mazurkiewicz, Deesis. Idea wstawiennictwa Bogarodzicy i św. Jana Chrzciciela w kulturze średniowiecznej, Kraków 2002, s. 218 - 291.
Posłuchajcie, bracia miła, [w:] Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, wyd. 2 zmien., Wrocław 1980, BN I 65. lub: W. Wydra, R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984.
1. J. Pietrkiewicz, Jednoczesność w sekwencji. Model czasowy średniowiecznego utworu poetyckiego, [w:] tenże, Literatura polska w perspektywie europejskiej: studia i szkice, tłum. A. Olszewska-Marcinkiewicz, I. Sieradzki, Warszawa 1986, s. 44–58.
2. P. Stępień, Chaos i ład. Lament świętokrzyski w świetle tradycji teologicznej, „Pamiętnik Literacki” 1998, z. 1, s. 69
3. M. Elżanowska, „Pieśni łysogórskie". Prolegomena filologiczne. „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 2.
Legenda o świętym Aleksym, [w:] Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980.
lub: Polskie wierszowane legendy średniowieczne, wyd. i oprac. S. Wierczyński, W. Kuraszkiewicz, Warszawa 1962.
lub: W. Wydra, R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984.
1. M. Korolko, Wstęp, [w:] Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980.
2. S. Wierczyński, Wstęp historycznoliteracki, [w:] Polskie wierszowane legendy średniowieczne, Warszawa 1962.
3. H. Dziechcińska, Hagiografia, [w:] Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska i inni, Wrocław 1990 i nast.
4. Gieysztor, Dobrowolne ubóstwo, ucieczka od świata średniowieczny kult św. Aleksego, [w:] Polska w świecie. Szkice z dziejów kultury polskiej, Warszawa 1972, s. 21–40.
Filip Kallimach, Życie i obyczaje Grzegorza z Sanoka, przekł. I Lichońska, oprac. A. Obrębski, Łódź 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: