Historia polskiej literatury dawnej - średniowiecze-renesans-barok WH-FP-C-HPLD
Treści merytoryczne:
Zasadniczą treść zajęć stanowi wspólna lektura źródeł istotnych i charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznoliterackich (odpowiednio: średniowiecza, renesansu, baroku) połączona z rozważaniami wspartymi na zalecanych opracowaniach teoretycznych, obejmujących różne szkoły metodologiczne, oraz z elementy wykładu. Szczegółowy zakres tematyczny poszczególnych spotkań zawarty jest w spisie lektur.
Metody oceny:
Podstawowe warunki zaliczenia przedmiotu stanowią: 1) Uczestnictwo w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, wszystkie pozostałe należy odrobić na dyżurze. 2) Praca roczna (termin składania prac upływa dwa tygodnie przed Wielkanocą; tematy otrzymają studenci od osoby prowadzącej). WAŻNE: Ocena z pracy rocznej nie stanowi oceny końcowej. 3) Zaliczenie dwu kolokwiów w semestrze. Inne istotne czynniki wpływające na ocenę końcową: aktywny udział zajęciach.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
wiedza
1. student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu literatury staropolskiej
2. charakteryzuje poszczególne epoki
3. rozpoznaje najważniejszych autorów epoki
umiejętności
1. analizuje teksty literackie
2. wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń (przyporządkowanie stylu i epoki)
3. rozpoznaje motywy i przyczyny zjawisk literackich
kompetencje
1.dyskutuje, pracuje w zespole
2. jest otwarty na nowe opinie
3.wyraża oceny o utworach literackich i wypowiedziach innych
OPIS ETCS
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
15 godzin - przygotowanie się do zajęć
15 godzin - przygotowanie pracy rocznej/przygotowanie się do kolokwium
2 pkt ETCS
Literatura
Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1956.
1. J. Krzyżanowski, Wstęp, [w:] Mikołaj Rej, Żywot człowieka poczciwego, Wrocław 1956, s. III–LXXIII.
2. Czyż, Świat: znak i dom (o „Żywocie człowieka poczciwego” Reja), [w:] Necessitas et ars. Studia staropolskie dedykowane prof. J. Pelcowi, red. B. Otwinowska, Warszawa 1993, t. 2.
3. P. i J. Pelcowie, Miejsce Reja w literaturze polskiej XVI wieku, [w:] Mikołaj Rej z Nagłowic. Sylwetka - twórczość – epoka, red. M. Garbaczowa, Kielce 1997.
4. K. Mrowcewicz, "Czemu wolność mamy?" Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Wrocław 1987, s. 197-213. (Obowiązkowo!)
Jan Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1969 i nast.;
Tenże, Przy pogrzebie rzecz, [w:] Wybór mów staropolskich, oprac. B. Nadolski, Wrocław 1961;
Tenże, O śmierci Jana Tarnowskiego kasztelana krakowskiego, do syna jego Jana Krzysztofa, hrabie z Tarnowa, kasztelana wojnickiego, [w:] tenże, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1986.
1. J. Pelc, Wstęp, [w:] J. Kochanowski, Treny, op. cit.
2. S. Grzeszczuk, „Treny” — próba interpretacji dramatu filozoficznego, [w:] Kochanowski. Z dziejów badań i recepcji twórczości, oprac. M. Korolko, Warszawa 1980, s. 495–507.
3. M. Cytowska, Nad trenami Jana Kochanowskiego. Od motta do genezy poematu, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1, s. 181–186.
4. P. Wilczek, Dialog masek. Próba interpretacji "Trenów" Jana Kochanowskiego jako poematu polifonicznego, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" 1992, nr 1225.
Mikołaj Sęp Szarzyński, Poezje, oprac. J. S. Gruchała, Kraków 1997. lub: Mikołaj Sęp Szarzyński, Rytmy abo wiersze polskie oraz cykl erotyków, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1973.
1.J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 1967 i nast. s. 56–74, 75–108, 146–161).
2.Borowski, „Rytmy” Mikołaja Sępa Szarzyńskiego jako autoportret liryczny, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3, s. 3–30.
3. K. Mrowcewicz, "Czemu wolność mamy?" Antynomie wolności w poezji Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Wrocław 1987, s. 229-252.
Kasper Miaskowski, Zbiór rytmów, wyd. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 1995.Wiersze: Elegia pokutna do Pana i Boga w Trójcy Jedynego, Na okna, Na śklenicę malowaną, Waleta Włoszczonowska, Psalm szósty pokutny, Historyja na godziny kościelne rozdzielona.
Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa (Passio Domini nostri Jesu Christi), w: Dramaty staropolskie, oprac. J. Lewański, Warszawa 1963, s. 193-194 [Actus sextus; mile widziana lektura całości].
1. A. Dąbrówka, teoretyczne kryterium średniowieczności utworów literackich, w: Literatura staropolska w dydaktyce uniwersyteckiej, red. J. Okoń, M. Kuran, Łódź 2007;
2. A. Czyż, Wstęp do barokowej poezji metafizycznej, „Przegląd Humanistyczny” 1982, nr 10;
3. J. Pelc, Dylematy staropolskiego sarmatyzmu, w: Sarmackie Theatrum, red. R. Ocieczek et al., Katowice 2001;
4. K. Koehler, Domek szlachecki w literaturze polskiej epoki klasycznej, Kraków 2005, s. 87-103, 147-161.
Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Kukulski, Warszawa 1981.
Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślęk, Wrocław 1983 i nast.
Szymon Zimorowic, Roksolanki, wyd. R. Grześkowiak, Warszawa 1999.
1.L. Ślęk, Wstęp, [w:] Szymon Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślęk, Wrocław 1983 i nast.
2.K. Mroczek, Epitalamium, [w:] Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 1990.
3.Niewolak-Krzywda, „Roksolanki” Szymona Zimorowica, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. A. Borowski, J. S. Gruchała, t. 2, Kraków 1997, s. 261–285.
4.P. Stępień, „Amarant” znaczy „nie więdnący”. Tajemnice neoplatońskiej architektury „Roksolanek” Szymona Zimorowica, „Pamiętnik Literacki” 1996, z. 1, s. 19–38.
Tobiasz Wiszniowski, Treny, oprac. J. Wójcicki, Warszawa 2008.
1. J. Pelc, Jan Kochanowski w tradycjach literatury polskiej (od XVI do połowy XVIII w.), Warszawa 1965, s. 88-94, 101-113, 174-188 [działy: Cytat z Kochanowskiego..., Model liryki czarnoleskiej, Naśladowcy "Trenów"].
J.Baka, Uwagi, oprac. A. Czyż, A. Nawarecki, Lublin 2000.
1.Nawarecki, Czarny karnawał „Uwagi śmierci niechybnej” księdza Baki — poetyka teksty i paradoksy recepcji, Wrocław 1991, s. 23–5354–79, 80–113, 114–143).
J. Kochanowski, Fraszki, oprac J. Pelc, Wrocław 1991.
1. J. Sokolski, Lipa, Chiron i Labirynt. Esej o "Fraszkach", Wrocław 1998. (Całość)
2. J. Pelc, Wstęp [w:] Jan Kochanowski, Fraszki, oprac. J. Pelc, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: