Historia literatury polskiej - romantyzm WH-FP-C-HLP-R
Treści merytoryczne:
1. Romantyczny przełom.Wprowadzenie do problematyki polskiego romantyzmu.
2. Poznawanie twórczości m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Antoniego Malczewskiego, Aleksandra Fredry.
3. Szczegółowa analiza utworów wyżej wymienionych autorów.
4. Omówienie:
- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku
- gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna)
- sposobów poetyckiego poznania świata
- cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych
Metody oceny:
Student zostanie oceniony na podstawie:
- obecności i aktywnym uczestnictwie w zajęciach
- znajomości tekstów źródłowych i pomocniczych
- pozytywnych wyników kolokwium i pracy rocznej
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa, edytorstwa,
kulturoznawstwa, literatury w odniesieniu do literatury polskiej I poł. XIX w.
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski (ze szczególnym uwzględnieniem historii Polski i Europy XVIII i XIX w.) oraz rozumie jej wpływ na rozwój kultury, jezyka i literatury i polskiej
(ma podstawowa wiedzę o najnowszych badaniach historycznych i ich
rezultatach).
Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z okresu romantyzmu i epok wcześniejszych oraz ich kontekstach kulturowych (ma podstawową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach).
Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzedziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworów romantycznych w celu odsłoniecia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesien do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujeciami teoretycznymi
przydatnymi do badania literatury okresu romantyzmu.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi metodami edytorskiej analizy tekstu romantycznego.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebe uczenia się,
rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.
Ma świadomość odpowiedzialnosci za zachowanie dziedzictwa
kulturowego regionu, kraju, Europy i potrafi ja wykorzystać we własnej praktyce zawodowej w wybranej sferze działalności edukacyjnej, naukowej, wydawniczej, medialnej, twórczej i krytycznoliterackiej.
Ma świadomość roli wiedzy o kulturze, jezyku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- udział w dyskusji na zajęciach;
- przygotowywanie referatów:
- pisanie kolokwiów i prac rocznych;
Kryteria oceniania:
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.
Potrafi biegle wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.
Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .
Ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych (ma niewielkie luki w wiedzy).
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.
Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych .
Z trudem potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.
Posiada niewielkie umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .
Nie w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Niedostateczną uzyskuje student, który nie opanował przewidzianego przez prowadzącego zakresu wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych.
Nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne.
Nie posiada umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej .
Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego innych osób.
Literatura
http://www.polonistyka.uksw.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=285:hlp-romantyzm-mgr-joanna-trzcionka&catid=68:opis-przedmiot&Itemid=177
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: