Religijność publiczna i prywatna w świetle zachowanej literatury WH-FK-M-I-2-ReliPubl
Konwersatorium poświęcone roli, jaką religia pełniła w życiu publicznym i prywatnym starożytnych Greków. Wspólna lektura i dyskutowanie wybranych fragmentów źródeł antycznych (w tłumaczeniu) z komentarzem. Celem konwersatorium jest uświadomienie studentowi kluczowej roli religii w życiu człowieka antyku, a także nierozerwalnego związku, jaki istniał w czasach antycznych między homo politicus a homo religiosus.
W cyklu 2021/22_Z:
Lektura wybranych fragmentów źródeł antycznych dotyczących religijności prywatnej i publicznej (w tłumaczeniu). |
W cyklu 2022/23_Z:
Lektura wybranych fragmentów źródeł antycznych dotyczących religijności prywatnej i publicznej (w tłumaczeniu). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 3 punkty ECTS
udział w konwersatorium
samodzielna analiza materiałów źródłowych z komentarzem
przygotowanie wypowiedzi pisemnej po polsku
konsultacje |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Zna w pogłębionym stopniu religijne i społeczne uwarunkowania cywilizacji antycznej, szczególnie te, które poznajemy na podstawie literatury antycznej.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich opisujących religijność grecką, a także ich oddziaływania kulturowego.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych związanych religijnością grecką oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Potrafi opracować wyniki własnych badań nad religijnością grecką i
zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowania specjalistycznej terminologii.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą: student zna w pogłębionym stopniu religijne i społeczne uwarunkowania cywilizacji antycznej, szczególnie te, które poznajemy na podstawie literatury antycznej; potrafi w pełni wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich opisujących religijność grecką, a także ich oddziaływania kulturowego; potrafi w pełni wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych związanych religijnością grecką oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych; potrafi bardzo dobrze opracować wyniki własnych badań nad religijnością grecką i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowania specjalistycznej terminologii; na podstawie wiedzy zdobytej o nierozerwalnym związku homo politicus i homo religiosus w starożytnej Grecji jest gotów do aktywnego, świadomego i tolerancyjnego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym oraz do wypełniania swoich zobowiązań społecznych, wykazując troskę o szeroko rozumiany interes publiczny.
Na ocenę dobrą: student zna w dobrym stopniu religijne i społeczne uwarunkowania cywilizacji antycznej, szczególnie te, które poznajemy na podstawie literatury antycznej; potrafi w większości przypadków wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich opisujących religijność grecką, a także ich oddziaływania kulturowego; potrafi w większości przypadków wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych związanych religijnością grecką oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych; potrafi dobrze opracować wyniki własnych badań nad religijnością grecką i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowania specjalistycznej terminologii; na podstawie wiedzy zdobytej o nierozerwalnym związku homo politicus i homo religiosus w starożytnej Grecji jest gotów do w miarę aktywnego, świadomego i tolerancyjnego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym oraz do wypełniania swoich zobowiązań społecznych, wykazując troskę o szeroko rozumiany interes publiczny.
Na ocenę dostateczną: student zna w wystarczającym stopniu religijne i społeczne uwarunkowania cywilizacji antycznej, szczególnie te, które poznajemy na podstawie literatury antycznej; potrafi w części przypadków wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji utworów literackich opisujących religijność grecką, a także ich oddziaływania kulturowego; potrafi w części przypadków wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych związanych religijnością grecką oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych; potrafi zadowalająco opracować wyniki własnych badań nad religijnością grecką i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowania specjalistycznej terminologii; na podstawie wiedzy zdobytej o nierozerwalnym związku homo politicus i homo religiosus w starożytnej Grecji jest czasem gotów do aktywnego, świadomego i tolerancyjnego uczestnictwa w bieżącym życiu kulturalnym oraz do wypełniania swoich zobowiązań społecznych, wykazując troskę o szeroko rozumiany interes publiczny.
Literatura
Wybrana przez prowadzącego antologia tekstów antycznych poświęconych religijności.
W cyklu 2021/22_Z:
D. Karłowicz, "Tragedia religii, tragedia polityki", cz. 1 i 2, Warszawa 2020. |
W cyklu 2022/23_Z:
Antologia tekstów antycznych z komentarzem: Publikacja udostępniona studentom za zgodą autora w formie plików pdf. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: