Seminarium magisterskie WH-FK-II-1-SemMgr-Z
Podstawowe tematy:
Zasady retoryczne a przygotowanie do pisania pracy magisterskiej, zasada "pola zakłóceń" - zbieranie materiałów.
Jak napisać dobry artykuł naukowy.
Przygotowanie do udziału w konferencji naukowej.
Translacja, redakcja, komentarz - warsztat filologa.
Tłumaczenie tekstów z różnych etapów rozwoju łaciny ze szczególnym uwzględnienemm epoki cycerońskiej i neolatynistyki .
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik seminarium pojmuje znaczenie badań filologicznych. Seminarzysta posiada pogłębioną wiedzę o metodach i kierunkach badań nad starożytnością klasyczną, orientuje się w problematyce mediewistyki i neolatynistyki. Uczestnik seminarium na bieżąco śledzi najnowsze odkrycia i publikacje, rozumie ich znaczenie dla dyscypliny. Studentowi znane jest pojęcie własności intelektualnej, jak również sposób jej traktowania zarówno w badanym okresie historii, jak i w świecie współczesnym.
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, wprawnie posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi samodzielnie formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru i, w uzasadnionych przypadkach, modyfikacji stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych, ekspertów,recenzentów etc.; potrafi samodzielnie i kompetentnie zabierać głos w dyskusji naukowej.
Rozumie i odczuwa potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk o antyku, jak i doskonalenia umiejętności językowych. Prawidłowo identyfikuje priorytety związane z wykonywaniem pracy aktualnego zadania. Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają samodzielnie przygotowane literackie lub filologiczne (w zależności od stopnia trudności) przekłady tekstów dostarczonych przez wykładowcę, prace dotyczące analizy tekstów naukowych oraz końcowa praca pisemna - przygotowujaca do magisterium
Na ocenę bardzo dobrą student powinien realizować wszystkie przypisane efekty kształcenia.
Na ocenę dobrą j.w.z z dopuszczeniem możliwości nieprawidłowej identyfikacji priorytetów w wykonaniu zadania i drobnych uchybień metodologii.
na ocenę dostateczną przynajmniej podstawowe efekty kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem neolatynistyki (FK2_W11)
Literatura
B. Gaj, Firmicus Maternus.Jak nieświadomi błądzą w wierze, Warszawa 2015
E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997
C. Mielczarski, Antyk i współczesność. Recepcja filozofii starożytnej w myśli współczesnej. Od czasów Nietzschego do początków XXI wieku, warszawa 2015.
H. Wolanin, Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Kraków 2012.
F. Drączkowski , ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.
A.Dudziak , A.Żejmo , Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008
Artykuły naukowe wskazywane bezpośrednio przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: