Praktyczna nauka języka greckiego WH-FK-I-3-PrNJG
Intensywny kurs języka starogreckiego na poziomie średniozaawansowanym ma na celu ugruntowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów w zakresie analizy gramatycznej i semantycznej, rozumienia i przekładu języka starogreckiego na przykładzie wybranych tekstów w oryginale.
W cyklu 2024/25_L:
Intensywny kurs języka starogreckiego na poziomie średniozaawansowanym ma na celu ugruntowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów w zakresie analizy gramatycznej i semantycznej, rozumienia i przekładu języka starogreckiego na przykładzie wybranych tekstów w oryginale. Kurs koncentruje się na lekturze tekstów Platona i tragików |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe pojęcia oraz narzędzia i metody z
zakresu literaturoznawstwa i historii literatury.
Rozumie znaczenie literatury dla rozwoju cywilizacji
europejskiej.
Student potrafi opracować wyniki własnych prac
translatorskich w formie pisemnej w sposób
dowodzący opanowania leksyki i systemu
gramatycznego języków łacińskiego i starogreckiego.
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy
podejmowaniu oraz rozwiązywaniu teoretycznych i
praktycznych problemów związanych z pracą
zawodową i funkcjonowaniem w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, przygotowywania się do zajęć oraz zaliczania kartkówek (z materiału gramatycznego oraz z tłumaczenia tekstu, przekładanego w ramach zajęć) i kolokwiów.
W skład oceny końcowej wchodzi ocena z przygotowanych samodzielnie lektur:
Platon 5 stron edycji standardowej
Herodot: 5 rozdziałów
Tragedia: 50 wersów (poza partiami lirycznymi)
Kryteria oceny:
Ocena dostateczna: student prawidłowo rozpoznaje i opisuje formy czasownikowe i rzeczownikowe w tekście ciągłym, potrafi wskazać podmiot i orzeczenie zdania. Posiada podstawową znajomość składni greckiej
Ocena dobra: student: rozpoznaje i opisuje wszystkie formy gramatyczne w tekście ciągłym, wykazuje się również wiedzą gramatyczną w postaci umiejętności stopniowania. buduje proste zdania greckie. Posiada rozszerzoną znajomość składni greckiej (zdania podrzędne)
Ocena bardzo dobra: student prawidłowo rozpoznaje i identyfikuje formy gramatyczne, potrafi objaśnić zachodzące w zdaniu zjawiska składniowe, znajomość gramatyki przekłada się na umiejętności translatorskie.
Oceny pośrednie: student legitymuje się wiedzą wymaganą dla stopnia niższego ale z okazjonalnym wskazaniem na wyższy.
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
Wybór tekstów oryginalnych do analizy dokonany przez prowadzącego.
Literatura pomocnicza:
M. Auerbach, M. Golias, Gramatyka grecka, wyd. dowolne.
Z. Abramowiczówna, Słownik grecko-polski (T. I-IV)
O. Jurewicz, Słownik grecko-polski (t.I-II).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: