Paleografia WH-FK-I-3-Paleog-C-L
Zajęcia mają przede wszystkim charakter praktyczny. Ich celem jest nauczenie studentów rozpoznawania, datowania oraz przede wszystkim czytania różnych duktów pisma łacińskiego od starożytności po wczesne czasy nowożytne. Kazde zajęcia będą składały sie z częsci teoretycznej (omówienie kolejnego typu pisma) i praktycznej (wspólna lektura tekstów). Po każdych zajęciach studenci otrzymają tekst zapisany omawianym na zajęciach duktem do samodzielnej transkrypcji.
W cyklu 2021/22_L:
jw |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student potrafi odczytać i dokonać trankrypcji czytelnego tekstu łacińskiego zapisanego uncjałą, w tym iroszkocką uncjałą insularną, minuskułą karolińską, protogothiką, gothiką (rotunda et quadrata).
Student orientuje się w podstawowych zagadnieniach paleografii, zna materiały i instrumenty piśmiennicze,
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną: student dysponuje elementarną wiedzą o specyfice metodologicznej paleografii jako nauki pomocniczej filologii klasycznej, posiada podstawową wiedzę na temat terminologii paleograficznej oraz historii pisma, potrafi rozwiązać podstawowe skróty paleograficzne. Dostrzega na bardzo ogólnym poziomie wpływ rozwoju pisma na dzisiejsza kulturę.
Na ocenę dobrą: student dysponuje ogólną wiedzą o specyfice metodologicznej paleografii jako nauki pomocniczej filologii klasycznej, posiada ogólną wiedzę na temat terminologii paleograficznej oraz historii pisma, potrafi rozwiązać podstawowe skróty paleograficzne, przeczytać i poprawnie zadatować prosty tekst rękopiśmienny. Dostrzega wpływ rozwoju pisma na dzisiejsza kulturę.
Na ocenę bardzo dobrą dobrą: student dysponuje podstawową wiedzą o specyfice metodologicznej paleografii jako nauki pomocniczej filologii klasycznej, posiada wiedzę na temat terminologii paleograficznej oraz historii pisma, potrafi przeczytać i poprawnie zadatować tekst rękopiśmienny. Dostrzega wpływ rozwoju pisma na dzisiejsza kulturę, potrafi podać przykłady.
Praktyki zawodowe
nd.
Literatura
E. M. Thompson Greek and Latin Paleography
R. Clemens Introduction to Manuscript Studies
Internetowe bazy danych, w tym digitalizowane zasoby rękopiśmienne BNF, UBasel, etc.
W cyklu 2021/22_L:
W.Semkowicz, Paleografia łacińska, wyd. 2, Kraków 2002. A.Gieysztor, Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973. J.Szymański, Pismo łacińskie i jego rola w kulturze, Wrocław 1975. Adriano Cappelli, Dizionario di abbreviature latine ed italiane, Milano, 1995 R. Clemens, T. Graham, Manuscript Studies, Ithaca 2007 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: