Historia literatury łacińskiej - średniowiecze WH-FK-I-3-HisLitLaSL
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek); nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji utworów wczesnośredniowiecznych; doskonalenie kompetencji w krytycznej analizie dzieł literackich.
Wykład ma charakter konwersatoryjny i polega na prezentacji dziejów tej literatury, ale także na wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla średniowiecza.
Zajęcia koncentrują się na literaturze wczesnego średniowiecza, jaka rozwijała się na terenach dawnego Cesarstwa Rzymskiego (w Italii ostrogockiej, Hiszpanii wizygockiej, Galii merowińskiej, Anglii). Obejmują także łacińskie piśmiennictwo tzw. renesansu karolińskiego, ponadto wybrane łacińskie dzieła środkowego średniowiecza, w tym także łacińską literaturę średniowiecznej Polski. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia koncentrują się na literaturze wczesnego średniowiecza, jaka rozwijała się na terenach dawnego Cesarstwa Rzymskiego (w Italii ostrogockiej, Hiszpanii wizygockiej, Galii merowińskiej, Anglii). Obejmują także łacińskie piśmiennictwo tzw. renesansu karolińskiego, ponadto wybrane łacińskie dzieła środkowego średniowiecza, w tym także łacińską literaturę średniowiecznej Polski. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna analiza wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla omawianych tematów. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekt FK1_W01- student wymienia pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej
Efekt FK1_W07 - student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej, dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych
Efekt FK1_U03 - student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji średniowiecznych dzieł literackich
Efekt FK1_U04 - student umie zastosować wiedzę z literatury średniowiecznej w kontekście różnych epok literackich
Efekt FK1_K01 -student umie odnieść posiadaną wiedzę do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
FK1_W07- student umie wymienić podstawowe pojęcia i metody z zakresu parafrazy antycznej
Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu średniowiecza dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład
8 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
20 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury
60 godz. – razem
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Kryteria oceniania
Efekt FK1_W01
- na ocenę bardzo dobrą student wymienia wszystkie omawiane pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowieczne
- na ocenę dobrą student wymienia większość omawianychpojęć, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej
- na ocenę dostateczną student wymienia niektóre omawiane pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej
Efekt FK1_W07
- na ocenę bardzo dobrą student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i wszystkich dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych
- na ocenę dobrą student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i o większości dominujących w niej nurtów literackich i kulturowych
- na ocenę dostateczną student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i o niektórych dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych
Efekt FK1_U03
- na ocenę bardzo dobrą student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji wszystkich omawianych średniowiecznych dzieł literackich
- na ocenę dobrą student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji większości omawianych średniowiecznych dzieł literackich
- na ocenę dostateczną student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji niektórych omawianych średniowiecznych dzieł literackich
Efekt FK1_U04
- na ocenę bardzo dobrą student wszystkie omawiane dzieła z literatury średniowiecznej potrafi umieści w kontekście różnych epok literackich
- na ocenę dobrą student większość omawianych dzieł z literatury średniowiecznej potrafi umieścić w kontekście różnych epok literackich
- na ocenę dostateczną student niektóre omawiane dzieła z literatury średniowiecznej potrafi umieści w kontekście różnych epok literackich
Efekt FK1_K01
- na ocenę bardzo dobrą student umie odnieść wszystkie analizowane dzieła do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
- na ocenę dobrą student umie odnieść większość analizowanych dzieł do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
- na ocenę dostateczną student umie odnieść niektóre analizowane dzieła do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. Andrzej Borowski, Kraków 2018.
Ledzińska Anna, Gramatyka wobec sztuk wyzwolonych w pismach Izydora z Sewilli, Kraków 2014 (rozdz. I. Życie i dzieła Izydora z Sewilli, s. 1-102; rozdz. II. Sztuki wyzwolone, s. 103-170).
Wilczek P., Pisarze łacińscy w dawnej Polsce – rekonesans, w: Civitas Mentis, t. 1, pod. red. Z. Kadłubka, T. Sławka, Katowice 2005, s. 110-127. http://www.sbc.org.pl/Content/83958/09.pdf
Pomocnicza:
Beda Czcigodny, Natura Wszechświata. Czas i jego rodzaje. Rachuba czasu", tłum. Zbiorowe, red. T. Gacia, wstęp H. Wąsowicz, objaśnienia N. Turkiewicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015.
Benedykt, Reguła, http://benedyktynkisierpc.com/wp-content/uploads/regula-sw-benedykta.pdf
Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, tłum. Gabriela Kurylewicz, Mikołaj Antczak, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2006 (inny przekład: tł. W. Olszewski, przypisy L. Joachimowicz, wstęp Jan Legowicz, PWN, Biblioteka Klasyków Filozofii, Warszawa 1962).
Einhard, Życie Karola Wielkiego, tłum. Jan parandowski, Warszawa 1935 (1950). (https://bc.radom.pl/dlibra/publication/26924/edition/26380?language=en).
Jan Długosz, Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, red. J. Dąbrowski, tłum. S. Gawęda i inni, Warszawa 2009 (wyd. 1, 1962). https://polona.pl/item/jana-dlugosza-roczniki-czyli-kroniki-slawnego-krolestwa-polskiego-ks-1-ks-2-do-1038,Mzg0Mjc5MTU/6/#info:metadata; https://dlugosz.polona.pl/pl/rekopisy-i-edycje
Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika polska, Wrocław: Ossolineum 1996 (księga I) http://biblioteka.kijowski.pl/sredniowiecze/kadłebek%20wincenty%20-%20kronika%20polska.pdf
W cyklu 2021/22_Z:
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. Andrzej Borowski, Kraków 2018 (rozdz. II. Średniowiecze łacińskie, Rozdz. III. Literatura I Edukacja. Sztuki Wyzwolone; rozdz. IV. Retoryka) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: