Piśmiennictwo filozoficzne Rzymu WH-FK-I-2-PisFilRzym
Treści merytoryczne:
Platon: egzystencjalny aspekt filozofii Platona; orfickie dziedzictwo w filozofii Platona; mistycyzm platoński; Platońska teoria idei; idealizm platoński; inspiracje platońskie w filozofii i duchowości chrześcijańskiej.
Arystoteles: metafizyka formy i materii; arystotelesowska koncepcja boga jako przyczyny celowej; kosmologia i psychologia; teoria poznania; etyka; filozofia polityczna.
Filozofia hellenistyczna – transformacja cywilizacyjna, kulturowa i moralna w Grecji. Filozoficzne szkoły hellenistyczne i ich rola w transformacji kulturowej i moralnej. Wspólne cechy filozofii hellenistycznej; filozofia jako formacja moralna i intelektualna. Inne aspekty kultury duchowej epoki hellenistycznej (renesans misteriów greckich, napływ misteriów wschodnich).
Pirron z Elidy i sceptycyzm: przewodnie rysy sceptycyzmu Pirrona. Sceptycyzm Akademii Platońskiej.
Zenon z Kition i stoicyzm; etyczno-praktyczny wymiar filozofii stoickiej; stoicka filozofia Logosu i prawa naturalnego; etyka stoicka i najważniejsze ideały moralne.
Epikur i jego filozoficzne posłannictwo, atomizm epikurejski jako perspektywa widzenia i rozwiązywania wszystkich problemów fizycznych, ontologicznych i moralnych.
Szkoły filozoficzne w okresie cesarstwa rzymskiego: cynizm, stoicyzm, pitagoreizm, średni platonizm, gnostycyzm, hermetyzm, „Wyrocznie Chaldejskie”.
Plotyn i neoplatonizm; wspólne cechy filozofii tego okresu.
Nurty z pogranicza filozofii i religii: hermetyzm, wyrocznie chaldejskie, gnostycyzm.
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w dostosowaniu do literatury filozoficznej
FK1_W04
Zna wybrane zagadnienia kontekstu historycznego i kulturowego fenomenów literackich w okresie starożytnym. Rozumie znaczenie kontekstu kulturowego i historycznego w dziejach i recepcji literatury.
FK1_U05
Potrafi wykorzystać w pracy znajomość kontekstu kulturowego, teorii recepcji, nauk pomocniczych.
FK1_K01:
Zdaje sobie sprawę z ograniczeń i niepełności posiadanej wiedzy, konieczności jej stałego pogłębiania; zdaje sobie sprawę ze stałej ewolucji tak nauk o literaturze jak i wiedzy o literaturze okresu starożytnego.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładów Część zajęć ma charakter analizy wybranych tekstów filozoficznych. Przed egzaminem przeprowadza się zajęcia w formie ogólnego powtórzenia najważniejszych tematów, wymaganych do opanowania na egzamin. Efekty kształcenia, zwłaszcza w zakresie wiedzy i umiejętności, ale również w zakresie kompetencji społecznych weryfikuje się w trakcie zajęć mających charakter tzw. powtórzeń, a ostatecznie – w trakcie egzaminu ustnego. Przed bezpośrednim egzaminem można przygotować się do odpowiedzi pisemnie z wykorzystaniem notatek z wykładów oraz wybranych tekstów źródłowych (np. celem zacytowania).
Na ocenę bardzo dobra trzeba wykazać się na egzaminie znajomością i rozumieniem problematyki z materiału z całego semestru, a dodatkowo co najmniej dwoma przeczytanymi lekturami, w tym jednym dialogiem Platona), znajomością tekstów źródłowych. Na ocenę dobrą trzeba wykazać się znajomością wszystkich nurtów filozoficznych omawianego okresu,i rozumieniem problematyki filozoficznej tego okresu, znajomością tekstów źródłowych i przeczytaną co najmniej jedną lekturą. Na ocenę dostateczną wystarczy ogólna znajomość nurtów filozoficznych przerabianego okresu i ich najważniejszych przedstawicieli i ich najważniejszych dzieł .
Praktyki zawodowe
brak
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Uwagi będą przekazywane na zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: