Historia literatury łacińskiej - okres cesarstwa WH-FK-I-2-HisLitLacL
Treści merytoryczne: epos po Wergiliuszu ( Germanik, Maniliusz, Lukan, Waleriusz Flakkus, Stacjusz, Syliusz Italik), historiografia wczesnego Cesarstwa (Wellejusz Paterkulus, Waleriusz Maksymus, Kurcjusz Rufus), Seneka (tragedie, pisma filozoficzne, epistolografia), Petroniusz, Pliniusz i jego encyklopedia, satyrycy (Juwenalis, Persjusz, Seneka), pisma retoryczne (Kwintylian), Marcjalis i epigramat epoki Cesarstwa, Pliniusz Młodszy - panegirysta i epistolograf, historiografia okresu Antoninów i późniejsza, Apulejusz z Madaury, antykwaryści (Aulus Gelliusz, Cenzoryn); poezja późnego Cesarstwa (Klaudian, Rutyliusz Namacjanus, Auzoniusz, etc.), panegiryści, Sydoniusz Apollinaris, Makrobiusz i Capella.
W cyklu 2021/22_L:
jw |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Posiada uporządkowana wiedzę o periodyzacji wewnętrznej, dominujących nurtach literackich i intelektualnych epoki Cesarstwa, zzależnościach łączących literaturę rzymską z grecką. Zdaje sobie z prawę z wielokulturowego charakteru imperiumj Romanum i znaczenia tej wielokulturowości dla rozwoju literatury i kultury imperialnej. Rozumie szczególne uwarunkowania polityczne literatury tego okresu. Rozpoznaje uprawiane w tym okresie gatunki, a także potrafi dostrzec - gdzie jest to uzasadnione - elementy epigoniczności. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia kształcenia retorycznego, a także filozoficznego dla charakteru literatury okresu Cesarstwa. Wtykazuje zrozumienie dla złożoności poematów Lukana, Stacjusza czy Syliusza Italika, unikatowości Lukana czy Petronoiusza na tle literatury łacińskiej, niekonwencjonalnego charakteru sielanek Kalpurniusza, czy dworskiego charakteru poezji Klaudiana.
Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu Cesarstwa dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (dwa pytania): 100%
W przypadku utrzymania się zagrożenia epidemiologicznego egzamin pisemny na platformie MS Forms. forma jw.
Szczegółowy opis wymagań:
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).
Ocena dostateczna:
1. F_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.
2. F_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki Cesarstwa / prozy odnośnej epoki w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej.
3. F_K: student ma świadomość znaczenia literatury hellenistycznej i otwartego charakteru badań.
Ocena dobra:
W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:
4. F_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy Cesarstwa. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.
5. F_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.
6. F_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.
Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student:
7. F_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Germanik Cezar: Aratea
Seneka: O życiu szczęśliwym, Listy moralne (5 listów), Medea, Udynienie
Lukan: Wojna domowa I-II, VI, IX
Stacjusz: Tebaida I-II, Sylwy 1 księga
Waleriusz Flakkus Argonautyki, I-IV
Apulejusz: Metamorfozy
Tacyt: Roczniki (wybór)
Swetoniusz: Żywoty Cezarów
Petroniusz: Satyrikon (w przekł. L. Wysockiego)
Marcjalis: Epigramy (w przekł. E. Porębowicza)
Kwintylian, Kształcenie mówcy ks. II
Pliniusz: wybrane listy
Lektury uzupełniające:
M. Cytowska, H. Szelest Historia literatury rzymskiej: okres Cesarstwa
J. Marincola A Companion to Greek and Roman Historiography, 2007
J.M. Foley A Companion to ancient Epic, 2008
S. Bartsch Ideology in Cold Blood, 2001
D. Vessey Statius and the Thebaid, 2010
D. Russell Antonine Literature, Oxford Clarendon Press 1990
R. Lane Fox, Pagans and Christians, Penguin 2006
A. Dihle Die griechische Und lateinische Literatur der Kaiserzeit, Monachium 1989
A. Gowing, Empire and Memory, Cambridge University Press 2005
E. Fantham Roman Literary Culture from Cicero to Apuleius, Baltimore
W cyklu 2021/22_L:
jw |
W cyklu 2022/23_L:
Wskazana powyżej |
W cyklu 2023/24_L:
Wskazana powyżej |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Nie dotyczy |
W cyklu 2023/24_L:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: