Historia literatury łacińskiej - okres augustowski WH-FK-I-2-HisLitLac
Tematy wg kolejności opracowywania. Uwaga: w czasie jednego spotkania mogą być realizowane dwa tematy merytoryczne lub jeden temat może wykraczać poza jedno spotkanie zajęciowe w zależności od potrzeb grupy.
1. Epoka Augustowska - polityczny oraz intelektualny klimat epoki
2. Cyceron - pomiędzy republiką a cesarstwem, pomiędzy retoryką a filozofią.
3. Publiusz Wergiliusz Maro - życie poety; tzw. Appendix Vergiliana.
4. Bukoliki. Dane autobiograficzne zawarte w bukolikach. Teokryt a Wergiliusz. Sielanka alegoryczna. Znaczenie bukolik Wergiliusza.
5. Georgiki. Kompozycja dzieła, zawarte w nim eksukursy, jego ideologiczny wymiar.
6. Eneida. Źródła literackie i wzory; powstanie poematu; akcja Eneidy; technika epicka; ideowy wymiar dzieła.
7. Horacy - życie poety; epody - Horacy wobec tradycji Archilocha.
8. Sermones - satyra rzymska przed Horacym; Horacy wobec tradycji Lucyliusza; Epistulae - Problematyka literacka Listów; De arte poetica - Horacy a grecka teoria poezji.
9. Carmina - odwrót od haseł neoteryków; zwrot ku greckim klasykom liryki; tematyka pieśni; światopogląd Horacego; tzw. ody rzymskie; Carmen saeculare; język, styl i metryka zbioru pieśni.
10. Elegicy rzymscy. Korneliusz Gallus; Tibullus - tzw. corpus Tibullianum; tematyka elegii, sielankowość elegii, technika poetycka oraz język utworów.
11. Propercjusz - tematyka i technika poetycka elegii; elegie miłosne, aitiologiczne; retoryczność dzieła poety; rola mitologii w zbiorze.
12. Owidiusz - życie poety; twórczość młodzieńcza; Amores - topika erotyczna elegii miłosnych; Heroides; Medea - zaginiona tragedia Owidiusza.
13. Twórczość "dydaktyczna" Owidiusza: De medicamine faciei, Ars amatoria; Remedia amoris; poezja mitologiczna i aitiologiczna Owidiusza: Metamorfozy, Fasti.
14. Owidiusz na wygnaniu - Tristia; Epistulae ex Ponto. Zaginione utwory Owidiusza i tzw. pseudoovidiana.
15. Proza augustowska. Liwiusz - życie i dzieło. Stan zachowania dzieła Liwiusza, kompozycja, język, metoda historyczna, znaczenie dla późniejszej historiografii.
Wykład uzupełniający: Inni przedstawiciele prozy epoki augustowskiej: Azyniusz Pollion; Pompejusz Trogus; Seneka (rhetor); Hyginus, Witruwiusz.
W cyklu 2021/22_Z:
jak w opisie głównym |
W cyklu 2022/23_Z:
Kurs literatury łacińskiej epoki Augustowskiej z włączeniem sylwetki Cycerona jako autora i polityka łączącego czas republiki i pryncypatu, poezji i prozy, w tym tzw. subiektywnej elegii rzymskiej |
W cyklu 2023/24_Z:
jak w opisie głównym |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 15 godz. obecność na zajęciach
10 godz. konsultacje
50 godz. praca własna studenta (zapoznanie się z lekturami)
75 godz= 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1,5 ECTS przyswojenie wykładu z metodami aktywizującymi
1,5 ECTS praca własna studenta - lektura literatury epoki Augustowskiej |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Posiada uporządkowana wiedzę o periodyzacji wewnętrznej, dominujących nurtach literackich i intelektualnych epoki augustowskiej, zależnościach łączących literaturę rzymską z grecką. Zdaje sobie sprawę z charakteru rodzącego się imperium Romanum i znaczenia potęgi Rzymu dla rozwoju literatury i kultury imperialnej. Rozumie szczególne uwarunkowania polityczne literatury tego okresu. Rozpoznaje uprawiane w tym okresie gatunki. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia kształcenia retorycznego, a także filozoficznego (zwłaszcza na przykładzie biografii i dorobku Cycerona). Wykazuje zrozumienie dla charakteru poezji Tibullusa Propercjusza i Owidiusza.
Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu augustowskiego dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na zakończenie semestru obejmujący sprawdzenie znajomości treści lektur oraz zagadnień historyczno-literackich omawianych podczas wykładu. (efekty kształcenia weryfikowane podczas egzaminu: K_W04;K_U08; K_U09;K_K01; K_K04)
Szczegółowy opis wymagań:
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).
Ocena dostateczna:
1. K_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.
2. K_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poetyki odnośnej epoki w analizowanym tekście, skonstruować argumenty w obronie reprezentowanej tezy.
3. K_K: student ma świadomość znaczenia literatury epoki augustowskiej
Ocena dobra:
W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:
4. K_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy epoki. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków. Potrafi przedstawić pogłębioną charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpniętych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich ślady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.
5. K_U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania omawianej tematyki, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.
6. K_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.
Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student:
7. K_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii, teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury obowiązkowe w oryginale - wskazane i przestudiowane we fragmentach z wykładowca na zajęciach.
Lektury w przekładzie na język polski:
Cyceron, 10 mów, 4 pisma filozoficzne, Wybór listów, tłum. G. Pianko, opr. M. Plezia, Wrocław 1962
Wergiliusz, Bukoliki i Georgiki, przekł. i oprac. Z. Abramowiczówna, BN II 83, Wrocław 1953;
Wergiliusz, Eneida, przekł. T. Karyłowski, oprac. S. Stabryła, wyd. II zmien., BN II, 29, Wrocław 1980 lub Eneida, przeł., wstęp I.Wieniewski, oprac. S.Stabryła , Kraków 1978;
Wergiliusz, Georgiki, przekł. A. L. Czerny, wst. L. Joachimowicz, Warszawa 1956.
Horacy, Wybór poezji, przekł. i oprac. J. Krókowski, BN II 25, Wrocław 1975 (Pieśni, Epody, Listy); List do Pizonów [w:] Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, przekł. i oprac. T. Sinko, BN II 57, Wrocław 1951.; Kwintus
Horacjusz Flakkus, Dzieła wszystkie, wyboru dokonał i opracował O. Jurewicz, t. I, Wrocław 1986, t. II, Wrocław 1988.
Owidiusz, Metamorfozy, przekł. A. Kamieńska, S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, wyd. II zmien., BN II 76, Wrocław 1995; Owidiusz, Sztuka kochania, przekł. J. Esjmond, Warszawa 1957; Sztuka kochania, przekł. E. Skwara, Warszawa 2008
Owidiusz, Heroidy, przekł., słowo wstępne, koment. i przypisy Wanda Markowska ; il. Danuta Leszczyńska-Kluza, Kraków 1986.
Owidiusz, Poezje wygnańcze, przekł., wybór, red. E.Wesołowska, wstęp A.Wójcik, Toruń 2006.
Rzymska elegia miłosna, wyb. i oprac. S. Stabryła, Warszawa 1975.
Liwiusz, Dzieje od założenia miasta Rzymu, przeł., oprac. W. Strzelecki, BN Wrocław 1955.
Zalecane opracowania:
M. Cytowska, H. Szelest, Literatura rzymska. Okres augustowski, Warszawa 1990.
K. Kumaniecki, Cyceron i jego współcześni, Wareszawa 1959.
K. Kumaniecki. Literatura rzymska. Okres Cyceroński, Warszawa 1977
S. Stabryła, Wergiliusz i jego dzieło, Kraków 1971 (wyd. 2, popr.: Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987.
A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
S. Stabryła, Owidiusz. Świat poetycki, Wrocław 1989.
M. Swoboda, Albius Tibullus, Poznań 1969.
M. Swoboda, Sekstus Propertius. Szkice krytyczno-literackie, Poznań 1976
W cyklu 2021/22_Z:
Jak w opisie głównym plus materiały dostarczane przez wykładowczynię |
W cyklu 2022/23_Z:
jak w opisie głównym |
W cyklu 2023/24_Z:
jak w opisie głównym plus artykuły dostarczone przez wykładowcę |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia w semestrze zimowym roku 2021/22 będą odbywały się w formie online na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aDK1tHb66jaaDxFR8ZJ64PCmVG9pk7kYFQrpaqF9QPPg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2460c0a7-5cc8-4164-b8a8-dcb4feeb60be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Egzamin może odbyć się w formie stacjonarnej lub online |
W cyklu 2022/23_Z:
Uwagi: w semestrze zimowym 2022/23 zajęcia odbywają się stacjonarnie , co drugi poniedziałek, g.945, s. 327 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: