Historia filozofii starożytnej 2 WH-FK-I-2-HisFilozSt
Treści merytoryczne:
Platon: egzystencjalny aspekt filozofii Platona; orfickie dziedzictwo w filozofii Platona; mistycyzm platoński; Platońska teoria idei; idealizm platoński; inspiracje platońskie w filozofii i duchowości chrześcijańskiej.
Arystoteles: metafizyka formy i materii; arystotelesowska koncepcja boga jako przyczyny celowej; kosmologia i psychologia; teoria poznania; etyka; filozofia polityczna.
Filozofia hellenistyczna – transformacja cywilizacyjna, kulturowa i moralna w Grecji. Filozoficzne szkoły hellenistyczne i ich rola w transformacji kulturowej i moralnej. Wspólne cechy filozofii hellenistycznej; filozofia jako formacja moralna i intelektualna. Inne aspekty kultury duchowej epoki hellenistycznej (renesans misteriów greckich, napływ misteriów wschodnich).
Pirron z Elidy i sceptycyzm: przewodnie rysy sceptycyzmu Pirrona. Sceptycyzm Akademii Platońskiej.
Zenon z Kition i stoicyzm; etyczno-praktyczny wymiar filozofii stoickiej; stoicka filozofia Logosu i prawa naturalnego; etyka stoicka i najważniejsze ideały moralne.
Epikur i jego filozoficzne posłannictwo, atomizm epikurejski jako perspektywa widzenia i rozwiązywania wszystkich problemów fizycznych, ontologicznych i moralnych.
Szkoły filozoficzne w okresie cesarstwa rzymskiego: cynizm, stoicyzm, pitagoreizm, średni platonizm, gnostycyzm, hermetyzm, „Wyrocznie Chaldejskie”.
Plotyn i neoplatonizm; wspólne cechy filozofii tego okresu.
Nurty z pogranicza filozofii i religii: hermetyzm, wyrocznie chaldejskie, gnostycyzm.
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w dostosowaniu do literatury filozoficznej
FK1_W04
Zna wybrane zagadnienia kontekstu historycznego i kulturowego fenomenów literackich w okresie starożytnym. Rozumie znaczenie kontekstu kulturowego i historycznego w dziejach i recepcji literatury.
FK1_U05
Potrafi wykorzystać w pracy znajomość kontekstu kulturowego, teorii recepcji, nauk pomocniczych.
FK1_K01:
Zdaje sobie sprawę z ograniczeń i niepełności posiadanej wiedzy, konieczności jej stałego pogłębiania; zdaje sobie sprawę ze stałej ewolucji tak nauk o literaturze jak i wiedzy o literaturze okresu starożytnego.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładów Część zajęć ma charakter analizy wybranych tekstów filozoficznych. Przed egzaminem przeprowadza się zajęcia w formie ogólnego powtórzenia najważniejszych tematów, wymaganych do opanowania na egzamin. Efekty kształcenia, zwłaszcza w zakresie wiedzy i umiejętności, ale również w zakresie kompetencji społecznych weryfikuje się w trakcie zajęć mających charakter tzw. powtórzeń, a ostatecznie – w trakcie egzaminu ustnego. Przed bezpośrednim egzaminem można przygotować się do odpowiedzi pisemnie z wykorzystaniem notatek z wykładów oraz wybranych tekstów źródłowych (np. celem zacytowania).
Na ocenę bardzo dobra trzeba wykazać się na egzaminie znajomością i rozumieniem problematyki z materiału z całego semestru, a dodatkowo co najmniej dwoma przeczytanymi lekturami, w tym jednym dialogiem Platona), znajomością tekstów źródłowych. Na ocenę dobrą trzeba wykazać się znajomością wszystkich nurtów filozoficznych omawianego okresu,i rozumieniem problematyki filozoficznej tego okresu, znajomością tekstów źródłowych i przeczytaną co najmniej jedną lekturą. Na ocenę dostateczną wystarczy ogólna znajomość nurtów filozoficznych przerabianego okresu i ich najważniejszych przedstawicieli i ich najważniejszych dzieł .
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura:
Lektury:
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów"
Platon, wybrane dialogi
Arystoteles, Etyka nikomachejska (wybrane rozdziały)
Epikur, List do Menojkeusa,
Seneka, Listy (wybrane)
Cyceron, O naturze bogów,
Cyceron, O najwyższym stopniu dobra i zła
Podręczniki (zalecane):
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993 – 2002.
K.Pawłowski, Skrypt do wykładów, w wersji elektronicznej - wykłady zamieszczane sukcesywnie na platformie MS Teams UKSW.
Literatura dodatkowa (wyłącznie dla zainteresowanych):
K. Albert, O platońskim pojęciu filozofii, Warszawa 1991
P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa1992.
P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000.
P. Hadot, Plotyn albo prostota spojrzenia, Kęty 2002.
W. Jaeger, Paidea, Warszaw 2001.
L. Joachimowicz, Sceptycyzm grecki, Warszawa 1972.
H. Jonas, Religia gnozy, Kraków 1994.
A. Krokiewicz, Sceptycyzm grecki, Warszawa 1964.
A. Krokiewicz, Arystoteles, Pirron, Plotyn, Warszawa 1974.
A. Krokiewicz, Hedonizm Epikura, Warszawa 1961.
A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971.
K. Leśniak, Arystoteles, Warszawa 1975.
K. Leśniak, Platon, Warszawa 1968.
K. Pawłowski, Alkinous i średni platonizm, Warszawa 2019.
K. Pawłowski, Starozytne życiorysy Platona, Warszawa 2020.
K. Pawłowski, Medytacje platońskie, Warszawa 2015.
K. Pawłowski, Epikur. Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015.
K. Pawłowski, Lathe biosas. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin 2007
G. Quispel, Gnoza, Warszawa 1988.
T. Szlezák, Czytanie Platona, Warszawa 1997;
T. Szlezak, O nowej interpretacji platońskich dialogów, Kęty 2005.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: Podręczniki (zalecane): Literatura dodatkowa (wyłącznie dla zainteresowanych): |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura: Podręczniki (zalecane): Literatura dodatkowa (wyłącznie dla zainteresowanych): |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura: Podręczniki (zalecane): Literatura dodatkowa (wyłącznie dla zainteresowanych): |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: