Wstęp do nauki o literaturze WH-FK-I-1-WsteNauLit
Omawiane paradygmaty:
Metoda formalna
Strukturalizm i narratologia
Fenomenologia i reader response
Intertekstualność
Orality-literacy
Dekonstrukcja i poststrukturalizm
Psychoanaliza
Marksizm
Feminizm i gender studies
Studia kulturowe
Postkolonializm
Historycym i Nowy historycym
W cyklu 2021/22_Z:
jw. |
W cyklu 2023/24_Z:
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z podstawami najważniejszych stanowisk teoretycznych w badaniach literaturoznawczych, w tym: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 30 godzin kontakt bezpośredni, 45 godzin lektura tekstów teoretycznych. | W cyklu 2022/23_Z: 30 godzin kontakt bezpośredni, 45 godzin lektura tekstów teoretycznych. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W efekcie kursu student zyskuje znajomość najważniejszych paradygmatów metodologicznych stosowanych w nowoczesnym literaturoznawstwie, ich zalet oraz inherentnych ograniczeń, a także znaczenia dyscypliny metodologicznej w badaniach naukowych. Zna i umie umiejętnie zastosować terminologię właściwą dla określonego paradygmatu. Zdaje sobie sprawę z ciągłej ewolucji myśli teoretycznoliterackiej.
Kryteria oceniania
Test pisemny (MS Forms)
OCENIANIE
Wiedza:
Na ocenę 5 (bardzo dobry):student wykazuje dobrą orientację w literaturze, potrafi też wskazać przykłady implementacji danego stanowiska na przykładach samodzielnie zaczerniętych z literatury starożytnej
Na ocenę 4 ( dobry): student wykazuje orientację w stanowiskach badawczych i pismach teoretycznych, potrafi wskazać przykłady implementacji tych metod znane z wykładów i lektur obowiązkowych
Na ocenę 3 (dostateczny ): student potrafi sformułować ogólną charakterystykę istotnych stanowisk badawczych, wskazać najbardziej znane przykłady zastosowania zdefiniowanych postaw badawczych
Na ocenę 2 (niedostateczny): brak znajomości zagadnień omówionych na wykładach; brak znajomości lektur obowiązkowych; błędy rzeczowe; nieumiejętność poprawnego zreferowania treści w mowie lub piśmie.
Umiejętności:
Na ocenę 5 (bardzo dobry): umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów prac zaliczeniowych; dyskusja (czy polemika) z problemami; umiejętność formowania w pełni poprawnej wypowiedzi pisemnej i ustnej.
Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): umiejętność poprawnego omówienia lektur obowiązkowych i treści wykładu; nieliczne uchybienia językowe.
Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): hasłowa znajomość treści podawanych podczas wykładu i treści lektur obowiązkowych; referowanie tychże treści bez umiejętności ich wyjaśnienia; względna poprawność językowa pisemnej pracy zaliczeniowej; słaba znajomość tytułów i nazwisk autorów polskich i obcych; błędy językowe.
Na ocenę 2 (niedostateczny):Student w kórymkolwiek z akpektów nie spełnia wymogów sformułowanych dla oceny dostecznej
Na ocenę pośrednią: student w kórymś z aspektów odpowiedzi wykracza poza wymogi ustalone dla oceny niższej ale jednocześnie w innych aspektach nie posiąga wymogów dla oceny wyższej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002)
Lektury:
W. Szkłowski Literatura jako chwyt
J. Tynianow `Fakt literacki (w:) idem: Fakt literacki
W. Propp, Morfologia bajki
R. Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań
J. Sławiński Tren Fortynbrasa, http://www.fundacjaherberta.com/tworczosc2/tworczosc-poeci-i-krytycy-o-tworczosci-herberta/tren-fortynbrasa
T.B.L. Webster Conclusions w The Tragedies of Euripides, London 1967,
O. Taplin Tragedia grecka w działaniu (rozdział o scenach lustrzanych) 197-224
G. Genette Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia
I. de Jong Narrators and focalizers, 1987, s. 29-40
Living handbook of narratology https://www.lhn.uni-hamburg.de/
Reader-response i retoryka
E. Husserl Idea fenomenologii Wykład drugi (BKF< s. 38-52)
R. Ingarden Schematyczność dzieła literackiego w H. Markiewicz Teoria badań literackich w Polsce t. 1 lub
tenże Formy poznania dzieła literackiego
Ricouer, Paul: Egzegeza i hermeneutyka
Jauss, Hans Robert: Czytelnik jako instancja nowej historii literatury
Iser, Wolfgang: Apelatywna struktura tekstów
Fish, Stanley: Literatura w czytelniku: stylistyka afektywna
K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki
Intertekstualność
Pfister, M: Koncepcje intertekstualności
Schoeck, Richard.: Intertextuality and renaissance text
Orality-literacy
Ong, W. Oralność i piśmienność,
Ohmann, Richard: Akt mowy a definicja literatury
Dekonstrukcja i poststrukturalizm
Derrida, Jacques: Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych
oraz: Biała mitologia: metafora w tekście filozoficznym
Baudrillard, Jean: Precesja symulakrów, w: R. Nycz Postmodernizm
McHale, Brian: Od powieści modernistycznej do powieści postmodernistycznej: zmiana dominanty w R. Nycz Postmodernizm
Culler, Jonathan: Presupozycje i intertekstualność
H. White Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, przeł. M. Wilczyński, w: idem, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2010
Marksizm
A. Gramsci Zeszyty filozoficzne, fragmenty
P. Macherey, Teoria produkcji literackiej w: Sztuka interpretacji (3) pod. Red. H. Markiewicza i T. Walas, 2010.
Psychoanaliza:
Kristeva, Julia: Problemy strukturowania tekstu
tudzież: Potęga obrzydzenia: esej o wstręcie 2007
Devereux, G. Dreams in Greek Tragedy, Berkeley 1976
Studia kulturowe:
Geertz, Clifford: O gatunkach zmąconych w R. Nycz Postmodernizm
Feminizm:
Showalter, Elaine: Krytyka feministyczna na bezdrożach
Cixous, Helene: Śmiech meduzy
F.I. Zeitlin The Dynamics of Misogyny w: eadem Playing the other, Chicago 1995
Postkolonializm:
Spivak, Gayatri: Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę zanikającej współczesności, przeł. Janusz Margański, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, 2007
Nowy historycyzm:
Greenblatt, Stephen: Czym jest historia literatury? (w:) idem Poetyka kulturowa
O ile nie wskazano inaczej, testy dostępne w Pamiętniku literackim wersja online.
Ekokrytyka:
J. Bate A Voice for Ariel w: idem The Song of the Earth, 2001
T. Gifford The Environmental Humanities and the Pastoral Tradition, Lanham 2007
Bachtin, Michaił: Słowo w poezji i słowo w powieści, w: Problemy literatury i estetyki
Frye, Nortop: Mit – fikcja – przemieszczenie
Eco, Umberto: Czytelnik modelowy
W cyklu 2021/22_Z:
jw. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002) Lektury: R. Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań Intertekstualność Orality-literacy Dekonstrukcja i poststrukturalizm Marksizm Studia kulturowe: Feminizm: Postkolonializm: Nowy historycyzm: Ekokrytyka: Bachtin, Michaił: Słowo w poezji i słowo w powieści, w: Problemy literatury i estetyki |
W cyklu 2023/24_Z:
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002) |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Nd. |
W cyklu 2023/24_Z:
nd |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: