Filologia klasyczna - warsztat badacza WH-FK-I-1-WarszBad
Treści merytoryczne:
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z zakresem i historią filologii klasycznej. Omówione będą zasady krytyki tekstu stosowane w filologii klasycznej, a także przedstawione nauki specjalistyczne, które wyrosły z filologii klasycznej: papirologia, epigrafika, mediewistyka, neolatynistyka, przedstawione metody i narzędzia badawcze (słowniki, zbiory tekstów, specjalistyczne czasopisma). W trakcie zajęć przedstawione będzie instrumentarium filologiczne dostępne w Internecie (bazy bibliograficzne, bazy tekstów, portale tematyczne).
Omówione zostaną relacje filologii klasycznej z nowoczesną teorią literatury, czy nowszymi metodami historycznymi.
W cyklu 2021/22_Z:
jak w opisie głównym przedmiotu oraz skróconym szczegółowym na bieżący semestr |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematyka zajęć w trzech obszarach: |
W cyklu 2023/24_Z:
jak w opisie głównym |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 30 godz zajęć
15 godz. pracy własnej (przygotowanie prezentacji)
5 godz. konsultacji
50 godz= 2 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: 1 ECTS - aktywne uczestnictwo w zajęciach
1 ECTS - praca własna studenta (przygotowanie prezentacji oraz powtórka wiedzy do sprawdzianu końcowego) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1 - uczestnik posiada uporządkowaną wiedzę o terminologii stosowanej w dyscyplinie;
2 - dostrzega i zna miejsce filologii klasycznej pośród innych nauk o starożytności i dyscyplin humanistycznych.
3 - posiada podstawowa wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością.
Umiejętności:
1 - uczestnik posiada umiejętności wyszukiwania i analizowania informacji (kwerendy bibliograficznej, bazy danych);
2 - posługuje się poprawną terminologią naukową;
3 - posiada umiejętność odnajdywania w świecie współczesnym dziedzictwa starożytnego.
Kompetencje:
1 - rozumie potrzebę stałego pogłębiania swej wiedzy;
2 - ma świadomość aktualności i ciągłości dziedzictwa kulturowego;
3 - ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego.
od roku 2020/2021:
student:
Zna kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu filologii. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach filologii; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi.
Potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy z zakresu filologii klasycznej, a także dobrać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do jego rozwiązania.
Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych.
ETCS 4:
1 (godziny kontaktowe z wykładowcą)
1 (aktywny udział w zajęciach)
2 (praca własna)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę pisemne - test oraz prezentacja wybranego zagadnienia.
Standardowa skala ocen (5,0-2,0).
ocena bdb - zna podstawowe dane z dziejów filologii klasycznej, orientuje się, jakie miejsce zajmuje w kręgu nauk humanistycznych, jakie miejsce zajmuje w kręgu cywilizacji europejskiej i pozaeuropejskiej, potrafi wymienić nazwiska największych polskich filologów i ośrodki naukowe, potrafi wskazać, jakie pomoce naukowe znajdują się dla filologów w sieci www.
ocena dobra - zna podstawowe dane z dziejów filologii klasycznej, orientuje się, jakie miejsce zajmuje w kręgu nauk humanistycznych, jakie miejsce zajmuje w kręgu cywilizacji europejskiej i pozaeuropejskiej, potrafi wymienić nazwiska największych polskich filologów i ośrodki naukowe, potrafi wskazać, jakie pomoce naukowe znajdują się dla filologów w sieci www.
ocena dostateczna - ma orientację w dziejach filologii klasycznej, orientuje się, jakie miejsce zajmuje w kręgu nauk humanistycznych, jakie miejsce zajmuje w kręgu cywilizacji europejskiej i pozaeuropejskiej, potrafi wymienić nazwiska największych polskich filologów i ośrodki naukowe, potrafi wskazać podstawowe pomoce naukowe znajdują się dla filologów w sieci www.
ocena niedostateczna - nie zna dziejów filologii klasycznej, nie orientuje się, jakie miejsce wśród nauk humanistcznych zajmuje filologia klasyczna, nie potrafi wykazać, że filologia klasyczna ważna jest dla tożsamości europejskiej i kultury anglo-amerykańskiej na świecie, nie zna pomocy naukowych oferowanych filologom w sieci www.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bibliografia (do wyboru):
-S. Małunowiczówna, Wstęp do filologii klasycznej wraz z metodologią pracy umysłowej i naukowej, Lublin 1960.
E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. A. Borowski Kraków 2018.
-E.A. Havelock, Przedmowa do Platona, tłum. P. Majewski, Warszawa 2007.
-W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia i M. Bednarczyk, Warszawa 2001.
-Wł. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
-J. Marouzeau, Pogadanki o łacinie. Tłum. M. Stępniewska, Lwów 1930.
-H.-I. Marrou, Historia wychowania w starożytności, tłum. St. Łoś, Warszawa 1969.
-L.D. Reynolds, N.G.Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Warszawa 2009.
-J. E. Sandys, A short History of classical Scholarship form the sixth century B.C. to the present day, Cambridge 1905.
-A. Świderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974.
-A. Świderkówna, M. Nowicka, Książka się rozwija, Wrocław 1970, 22008.
-Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. Praca zbior. pod red. E. Wipszyckiej, t. 1–3, Warszawa 1979–1986.
- materiały od prowadzącego.
W cyklu 2021/22_Z:
jak w opisie głównym plus dostarczane przez wykładowczynie artykuły - wstępy do dyskusji min. z ksiażki pod redakcją B. Gaj, Antiquitate imbuti... |
W cyklu 2022/23_Z:
jak w opisie głównym |
W cyklu 2023/24_Z:
jak w opisie głównym |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia będą odbywały się w trybie stacjonarnym (stan na wrzesień 2021) , materiały mogą być udostępnianie przez aplikację MS Teams: |
W cyklu 2022/23_Z:
Uwagi: w semestrze zimowym 2022/23 zajęcia odbywają się stacjonarnie , poniedziałki g. 8 - 9.30 sala 2014 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: