Kultura starożytnej Grecji - źródła literackie WH-FK-I-1-KulStarGr
Celem kursu jest przybliżenie kontekstu kulturowo-społecznego zjawisk literackich takich jak tragedia czy historiografia okresu klasycznego, a co za tym idzie zmniejszenia szans na tzw. błąd ahistorycyzmu w interpretacji tekstu. Omawiane zagadnienia:
1. Uwarunkowania geograficzne, zasoby materialne świata greckiego
2. Kultura minojska i mykeńska
3. Narodziny cywilizacji polis
4. Sympozjon - biesiada arystokratyczna
5. Sport w kulturze starożytnych Greków
6. Sztuka grecka w okresie archaicznym i klasycznym
7. Oikos: struktura, obyczajowość, funkcjonowanie
8. Prawo i sądownictwo
9. Kultura militarna: falanga, strategia walk morskich, falanga macedońska
10. Religia polis
11. Kultura polityczna i struktura społeczna okresu hellenistycznego
12. Hellenistyczna sztuka grecka
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych.
Posiada podstawową wiedzę o kulturze badanego obszaru, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim.
Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym
Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki.
Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką.
Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.).
Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej.
Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej.
Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie
konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne, źródła rękopiśmienne etc.).
Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii.
Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc.
Posługuje się poprawną terminologią naukową.
Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo, kulturo lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać.
Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym.
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej.
Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość.
Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego.
Kryteria oceniania
Egzamin testowy (pytania otwarte i zamknięte)
Szczegółowy opis wymagań:
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (zob. niżej).
Ocena dostateczna
WIEDZA: Student zna terminologię podstawową z zakresu kultury grecko-rzymskiej, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze antycznej, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać.
K. SPOŁECZNE: Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie może nieść wielokulturowość i wielonarodowość.
Ocena dobra.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dostateczną, a ponadto spełnia następujące warunki.
WIEDZA: Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo-, kulturo- lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posługuje się poprawną terminologią naukową.
K. SPOŁECZNE: Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej.
Ocena bardzo dobra.
Ocenę b. dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto spełnia następujące warunki.
WIEDZA: Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (np. Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii.
Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym.
K. SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
Praktyki zawodowe
Nd.
Literatura
W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011.
R. Osborne Grecja klasyczna, 2010
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Torun 2002.
R. Chodkowski, Teatr grecki, Lublin 2004.
J. Ciechanowicz, Cień Minotaura, Warszawa 1996.
M.I. Finley, Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000.
M. Grant, Mity rzymskie, Warszawa 1978.
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1997.
A. G. Hamman, Życie codzienne pierwszych chrześcijan, Warszawa 1990.
M.H. Hansen, Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999.
J. G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003.
W. Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
J. Łanowski, Święte igrzyska olimpijskie, Poznań 2000.
B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007.
C. Reinsberg, Obyczaje seksualne starożytnych Greków, Gdynia 1998.
D. Słapek, Sport i widowiska w świecie antycznym, Warszawa 2010.
A. Swiderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974.
P. Vidal-Naquet, Czarny łowca, Warszawa 1983
P. Veyne, Historia życia prywatnego. t. I Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 2005 (trzy pierwsze rozdziały: 1. Cesarstwo Rzymskie,
P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008.
M. Wecowski, Sympozjon, czyli wspólne picie, Warszawa 2011.
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje staroytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: