Historia literatury łacińskiej - okres republiki WH-FK-I-1-HisLitLIR
Ogólny zakres tematów (plus indywidualny wkład wykładowcy):
1. Rozwój polityczno-społeczny Rzymu i rozwój języka łacińskiego. Pojęcie literatury łacińskiej i rzymskiej.
2. Początki twórczości w języku łacińskim (pieśni kultowe, rolnicze, prawo XII tablic, Annales pontifum,commentarii atellana, Appiusz Klaudiusz, Gnejusz Flaviusz.. Wiersz saturnijski.
3 Początki dramatu (Liwiusz Andronikus, Gnejusz Newiusz, ). Pojęcia: fabula praetexta, palliata, togata. Biogramy Plauta i Terencjusza.
4. Plaut - twórczość: treść komedii, kompozycja, artyzm.
5. Terencjusz - twórczość: treść komedii, kompozycja i artyzm
6 Pisarstwo historyczne epoki archaicznej (F. Pictor,L. C. Alimentus,P.C. Scipio Africanus, M.P. Cato). O gospodarstwie rolnym Katona- najstarsze zachowane prozatorskie dzieło w języku łacińskim.
7. Publicystyka, retoryka, gramatyka i filologia w Rzymie do końca II w. p.n.e.
8. Poemat filozoficzny Lukrecjusza - nurt epicki w poezji rzymskiej
9. Poetae Novi: P. V. Cato,C.L. Calvus,C.H.Cinna,G. V. Catullus. Skąd wzięła się nazwa "neoterycy".
10. Poezja Katullusa.
11. Późniejsza twórczość sceniczna. Mim: Laberiusz i Publiusz Syrus..
12. M.T..Warron - największy rzymski uczony
13. Cyceron i epoka cycerońska (oratorstwo i teoria retoryki).
14. Pisarstwo historyczne epoki cycerońskiej: Cezar i Nepos..
15. Koniec republiki - przemiany polityczne i społeczne oraz ich odzwierciedlenie w literaturze rzymskiej (Salustiusz - hellenistyczna monografia w Rzymie)
W cyklu 2022/23_L:
Kurs literatury łacińskiej epoki republiki uwzględniający zarówno tematykę ogólna przypisaną do epoki, jak i różne próby jej analiz oraz interpretacji m.in za pomocą metod genologicznych. Wykorzystano m.in. prace Susan Morton Braund i Williama Fitzgeralda. Znaczny nacisk położono na analizę i interpretacje komedii (tłumaczenia Ewy Skwary) oraz rozwój retoryki (mowy Cycerona) i historiografii. Do wykładu włączane są fragmenty dzieł w oryginale celem egzemplifikacji. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Wykład w ramach kontaktu bezpośredniego z wykładowcą - 30 godz, konsultacje 5 godz. Praca własna studenta 20-40 godzin w sumie - 3 ECTS
| W cyklu 2022/23_L: 1,5 ECTS - przyswojenie wykładu metodami aktywizującymi
1,5 ECTS - praca własna studenta, lektury i opracowania | W cyklu 2020/21_L: Wykład w ramach tutoringu przewiduje 15 godzin kontaktowych z wykładowcą i powiększenie czasu pracy własnej studenta do 45 godzin | W cyklu 2023/24_L: 1,5 ECTS - przyswojenie wykładu metodami aktywizującymi
1,5 ECTS - praca własna studenta, lektury i opracowania |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Posiada uporzadkowaną wiedzę na temat zabytków literatury łacińskiej epoki archaicznej, potrafi omówić początki twórczości w epoce królewskiej i republiki.
Zdaje sobie sprawę z zależności literackich i intelektualnych łączących literaturę rzymską z kulturą etruską oraz z hellenizacji literatury rzymskiej.
Dostrzega uwarunkowania polityczno-społeczne rozwoju publicystyki, retoryki i historiografii.
Poprawnie charakteryzuje twórczość dramatyczną, w tym komediową (zna podstawowe pojęcia dramatu rzymskiego: atellana, fabula praetexta, palliata, togata) oraz rozwój satyry jako swoistego gatunku literatury rzymskiej.
Zdaje sobie sprawe ze znaczenia kształcenia retorycznego, a także filozoficznego dla charakteru literatury okresu republiki.
Wykazuje zrozumienie dla twórczości "poetów nowych" (Katullus), Lukrecjusza, Cycerona Rozumie różnice w zakresie piśmiennictwa historycznego i biografistyki (Cezar,Salustiusz, Nepos)
Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne, pozwalajace na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzglednieniem kwestii warsztatowych.
Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opiszachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich.
Rozumie znaczenie literatury okresu archaicznego i republiki dla kultury europejskiej.
W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedze merytoryczna i umiejetnosci metodologiczne pozwalajace na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiajacych koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach + opcjonalne prace pisemne (30%), egzamin ustny (70 %)
Na ocenę bdb student musi wykazać się wiedzą opisaną we wszystkich efektach kształcenia opisanych dla przedmiotu a zwłaszcza dostrzegać uwarunkowania historyczno-literackie w powiązaniu z historyczno-społecznymi oraz wykazać się umiejętnościami analitycznymi.
na ocenę dobrą student powinien wykazać się wiedzą podobną jak na bdb, jednak bez np. wysokich umiejętności analizy (FK1_U03), może też wykazywać drobne uchybienia w terminologii (F1_W06 ).
na ocenę dostateczną student musi wykazać się realizacją dwóch efektów kształcenia z każdego zakresu: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Mniejszy zakres realizacji przypisanych do przedmiotu EK skutkuje oceną niedostateczną.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W cyklu 2022/23_L:
jak w opisie głównym plus materiały własne wykładowcy, udostępniane studentom w formie skanów streszczeń (dotyczy zwłaszcza opracowań zagranicznych) |
W cyklu 2023/24_L:
jak w opisie głównym plus materiały własne wykładowcy, udostępniane studentom w formie skanów streszczeń (dotyczy zwłaszcza opracowań zagranicznych) |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
W tym semestrze zaplanowano całościowe nie tylko omówienie twórczości Cycerona, ale i lekturę wszystkich rodzajów jego twórczości, ponadto zwrócenie uwagi na wyjątkowość okresu życia słynnego mówcy i literata. Jednak, wzorem Kazimierza Kumanieckiego, ważne będzie także ukazanie skutków twórczości Cycerona dla kolejnej epoki - augustowskiej . Postać Cycerona - łącznika między epokami, zostanie zatem także przywołana ponownie na początku kolejnego kursu omawiana literatury łacińskiej i z wprowadzeniem pojęcia cyceronianizmu , które aktualne jest aż po wiek XX. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: