Historia literatury greckiej - klasyczny WH-FK-I-1-HisLitGrK
1) dramat (geneza i rozwój, tragediopisarze: Ajschylos, Sofokles, Eurypides);
2) komedia staroattycka (Arystofanes);
3) historiografia (Herodot – założenia programowe i ideowe, źródła; Tukidydes – cele historiografii, krytycyzm; Ksenofont);
4) ruch sofistyczny;
5) dialogi Platona;
6) teoria sztuki Platona;
7) Platon i Izokrates (filozofia i retoryka jako konkurencyjne ideały wychowawcze);
8) mówcy attyccy;
9) twórczość Arystotelesa.
W cyklu 2021/22_L:
jw |
W cyklu 2022/23_L:
1) dramat (geneza i rozwój, tragediopisarze: Ajschylos, Sofokles, Eurypides); |
W cyklu 2023/24_L:
Kurs stanowi prowadzenie w podstawowe problemy historii literatury V i IV wieku pne. Dyskutowane są następujące zagadnienia: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Posiada uporządkowana wiedzę o dominujących nurtach literackich i intelektualnych epoki klasycznej i jej związkach z epoką archaiczną. Rozumie szczególne uwarunkowania polityczne literatury tego okresu. Rozpoznaje uprawiane w tym okresie gatunki. Zdaje sobie sprawę ze znaczeniaprzewrotu sofistycznego i zmian społecznych epoki. Wykazuje zrozumienie dla złożoności twórczości dramatycznej, czy refleksji historiograficznej.
Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu klasycznego dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (dwa pytania): 100%
Szczegółowy opis wymagań:
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).
Ocena dostateczna:
1. F1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem.
2. F1_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poezji i prozy przedmiotowej epoki w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej.
3. F1_K: student ma świadomość znaczenia literatury archaicznej i klasycznej i otwartego charakteru badań.
Ocena dobra:
W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki:
4. F1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy epoki. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpnietych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich slady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc.
5. F1-U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych.
6. F1_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej.
Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student:
7. F1_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
Ajschylos, wszystkie dramaty
Sofokles, wszystkie dramaty
Eurypides, Medea, Elektra, Hipolit, Bachantki, Trojanki, Herakles, Dzieci Heraklesa, Ifigenia w Taurydzie
Gorgias: Obrona Palamedesa, Pochwała Heleny
Arystofanes, Chmury, Żaby; jedna komedia spośród czwórki: Kobiety na zgromadzeniu ludowym, Ptaki, Plutos), jedna komedia z czwórki Rycerze, Osy, Lizystrata, Acharniacy
Demostenes: Mowa o wieńcu
Platon: Protagoras
Arystoteles: Poetyka, Etyka Nikomachejska I
Herodot: Dzieje I-III
Tukidydes: Wojna peloponeska I-II, V
Wybrana bibliografia:
B. Bravo, E. Wipszycka, "Historia starożytnych Greków", Warszawa 1989.
R.R. Chodkowski, "Teatr grecki", Lublin 2003.
R. R. Chodkowski, "Ajschylos i jego tragedie", Lublin 1994.
M. Cytowska, H. Szelest, "Historia literatury starożytnej", Warszawa 2006.
W. Jaeger, "Paideia", przeł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.
M. Kocur, "Teatr antycznej Grecji", Wrocław 2001.
Z. Kubiak, "Literatura Greków i Rzymian", Warszawa 1999.
K. Kumaniecki, "Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu", Warszawa 1975 lub nast. wyd.
A. Lesky, "Tragedia grecka", Kraków 2006.
J. Łanowski, M. Starowieyski, "Literatura Grecji starożytnej w zarysie. Od Homera do Justyniana", Warszawa
1996.
H.D.F. Kitto, "Tragedia grecka. Studium literackie", przeł. J. Margański, Kraków 2003.
H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005.
J. de Romilly, "Tragedia grecka", Warszawa 1994.
T. Sinko, "Zarys historii literatury greckiej", t. 1-2, Warszawa 1959.
T. Sinko, "Literatura grecka",t. I, cz. 2, "Literatura
klasyczna (w. V-IV przed Chr.)", Kraków 1932.
S. Stabryła, "Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Zarys", Wrocław 2002.
O. Taplin, "Tragedia grecka w działaniu", Kraków 2004.
W cyklu 2021/22_L:
1) dramat (geneza i rozwój, tragediopisarze: Ajschylos, Sofokles, Eurypides); |
W cyklu 2022/23_L:
1) dramat (geneza i rozwój, tragediopisarze: Ajschylos, Sofokles, Eurypides); |
W cyklu 2023/24_L:
Ajschylos, wszystkie dramaty Gorgias: Obrona Palamedesa, Pochwała Heleny H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Nie dotyczy |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: