Historia literatury greckiej - okres archaiczny WH-FK-I-1-HisLitGrA
Treści merytoryczne:
I semestr
1. epika grecka, w tym geneza gatunku
2. poematy homerowe
3. poezja Hezjoda
4.liryka grecka: gatunki, twórcy
5. logografia jońska
W cyklu 2021/22_Z:
jw. |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: 1. epika grecka, w tym geneza gatunku |
W cyklu 2023/24_Z:
Kurs stanowi prowadzenie w podstawowe problemy histori literatury greckiej do VI pne. wieku pne. Dyskutowane są następujące zagadnienia: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 30 godzin zajęć w kontakcie bezpośrednim, 45 godzin lektury tekstów w przekładzie, przygotowania do zajęć. | W cyklu 2022/23_Z: Zajęcia w bezpośrednim kontakcie: 30 godzin.
Przygotowanie do zajęć, lektura tekstów w przekładzie, lektura opracować: 45 godzin
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WG: Posiada uporządkowana wiedzę o dominujących nurtach literackich i intelektualnych epoki klasycznej i jej związkach z epoką archaiczną. Rozumie szczególne uwarunkowania polityczne literatury tego okresu. Rozpoznaje uprawiane w tym okresie gatunki.
U (UW, UK): Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu klasycznego dla kultury europejskiej.
U (UO): W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat.
K: student ma świadomość ograniczeń swojej wiedzy i konieczności jej stałego pogłębiania.
Kryteria oceniania
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3).
WG: Student dysponuje wiedzą na temat genezy i wyznaczników gatunkowych eposu bohaterskiego, potrafi wskazać widoczne w nim refleksy kultury oralnej. Rozpoznaje tak indoeuropejskie elementy epiki, jak i elementy, jakie zawdzięcza ona tradycjom bliskowschodnim. Potrafi wskazać charakterystyczne cechy epiki homeryckiej i hezjodejskiej, rozpoznaje unikatowość tej drugiej. Posiada wiedzę na temat struktury poematów epickich, stosowanych w nich technik narracyjnych, sposobu budowania postaci, metaforyki etc. Student rozpoznaje i potrafi zdefiniować gatunki poezji lirycznej, zna twórczość najważniejszych przedstawicieli liryki archaicznej, potrafi wskazać charakterystyczne cechy ich poetyki.
Student zdaje sobie sprawę ze specyfiki tradycji logograficznej.
WK: Zdaje sobie sprawę ze znaczenia twórczości Homera i Hezjoda, a także tradycji posthomeryckiej dla kultury europejskiej. Rozumie również znaczenie, jakie dla literatury europejskiej ma poezja archaicznej Grecji, a także znaczenie logografii dla rozwoju myśli historiograficznej.
U (UO, UW): Student dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym a także wiedzą merytoryczną pozwalającymi na dokonanie prawidłowej analizy dzieła literackiego, w pracy potrafi uwzględnić jego kontekst historyczny, ale również jego szersze uwarunkowania kulturowe a nawet antropologiczne.
Student dysponuje w podstawowym zakresie metodologią pozwalającą na analizę i interpretację wybranego fragmentu dzieła, literackiego z danej epoki, samodzielny dobór argumentów w obronie zajmowanego stanowiska, a także umiejętnościami pozwalającymi na koherentne przedstawienie własnego poglądu w formie tak pisemnej, jak i ustnej.
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
Literatura obowiązkowa (lista lektur):
Homer, Iliada, Odyseja (wydanie Biblioteki Narodowej)
Hezjod, Prace i dnie, Teogonia (przekład J. Łanowskiego)
Hymny homeryckie (przekład W. Lengauera), wybrane hymny
Liryka starożytnej Grecji w wydaniu J. Danielewicza
Wybór ód zwycięskich Pindara - na podst. przekładu M. Brożka i wydania A. Turyna
Wybrana bibliografia:
B. Bravo, E. Wipszycka, "Historia starożytnych Greków", Warszawa 1989.
M. Cytowska, H. Szelest, "Historia literatury starożytnej", Warszawa 2006.
W. Jaeger, "Paideia", przeł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.
Z. Kubiak, "Literatura Greków i Rzymian", Warszawa 1999.
K. Kumaniecki, "Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu", Warszawa 1975 lub nast. wyd.
J. Łanowski, M. Starowieyski, "Literatura Grecji starożytnej w zarysie. Od Homera do Justyniana", Warszawa
1996.
H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005.
T. Sinko, "Zarys historii literatury greckiej", t. 1-2, Warszawa 1959.
S. Stabryła, "Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Zarys", Wrocław 2002.
M.L. West "Wprowadzenie do metryki greckiej" Kraków, homini 2003
H. Podbielski "Mit kosmogoniczny w Teogonii Hezjoda" Lublin 1978
W cyklu 2021/22_Z:
jw. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa (lista lektur): |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa (lista lektur): |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Nd. |
W cyklu 2023/24_Z:
nd |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: