Analiza i przygotowanie materiałów dydaktycznych WH-F-FW-M-II-2-MtDyd
Kurs ma na celu poszerzyć zakres umiejętności studenta związanych z przygotowywaniem materiałów dydaktycznych do nauczania języka na poziomie przedszkola, szkoły podstawowej oraz szkoły średniej. Poprzez analizę oraz tworzenie materiałów edukacyjnych, student rozwinie wysoki stopień świadomości w zakresie metodyki nauczania, rozpoznawania trudności oraz wyszukiwaniu sposób ich pokonywania.
W cyklu 2022/23_Z:
Nauczanie języka to dyscyplina, która poddaje analizie i wprowadza w życie teoretyczne podejścia, metody i techniki w zakresie nauczania języków. Dotyczy ona każdego, kto uczy się różnych języków, czy to języka ojczystego, czy to L2 (jako obcego, drugiego czy mniejszościowego), czy też jednego z języków klasycznych. Kurs kładzie szczególny nacisk na analizę i tworzenie materiałów dydaktycznych, z jednoczesnym, szczególnym uwzględnieniem poziomów językowych wskazanych w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). 1) Analiza materiałów autentycznych z różnych podręczników |
W cyklu 2023/24_Z:
Nauczanie języka to dyscyplina, która poddaje analizie i wprowadza w życie teoretyczne podejścia, metody i techniki w zakresie nauczania języków. Dotyczy ona każdego, kto uczy się różnych języków, czy to języka ojczystego, czy to L2 (jako obcego, drugiego czy mniejszościowego), czy też jednego z języków klasycznych. Kurs kładzie szczególny nacisk na analizę i tworzenie materiałów dydaktycznych, z jednoczesnym, szczególnym uwzględnieniem poziomów językowych wskazanych w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). 1) Analiza materiałów autentycznych z różnych podręczników 2) Analiza i tworzenie materiałów do czytania ze zrozumieniem 3) Analiza i tworzenie materiałów gramatycznych 4) Analiza i tworzenie materiałów do nauki pisania 5) Analiza i tworzenie materiałów do nauki słuchania 6) Analiza i tworzenie materiałów zaczerpniętych z innych języków 7) Przystosowywanie materiałów dla różnych poziomów 8) Tworzenie tekstów zaadoptowanych i ćwiczeń do nich 9) Ocena i jej analiza 10) Analiza aspektów graficznych, kulturowych oraz semiotycznych 11) Tworzenie materiałów ze specjalną szatą graficzną 12) Wykorzystanie Indesign/inskape w tworzeniu materiałów 13) Korekta materiałów dydaktycznych 14) Recenzja 15) Test |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS:
3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do kolokwia - 45 godz. | W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS:
3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do kolokwia - 45 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Oczekuje się, że pod koniec kursu student nabędzie odpowiednią świadomość w zakresie oceny i tworzenia materiałów dydaktycznych dla różnych grup wiekowych oraz poziomów zaawansowania językowego.
Kryteria oceniania
Ocena tego kursu będzie polegać na ocenie ciągłej. Każda czynność podczas zajęć będzie oceniana z uwzględnieniem dokonanego postępu oraz poprawy w zakresie omawianych umiejętności. Ocena końcowa będzie składać się z średniej z ćwiczeń opracowanych podczas semestru (70%), a 30% będzie stanowić test końcowy z analizy materiałów.
Literatura
Balboni P. (2015): Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, UTET.
Diadori P. (2015): Insegnare italiano a stranieri, Mondadori.
Cangià C. (1998): L'altra Glottodidattica, Giunti.
Daloiso M. (2009): La lingua straniera nella scuola dell'infanzia. Fondamenti di glottodidattica, UTET.
Motessori, La scoperta del Bambino, Garzanti.
Vladimir Propp: La morfologia della fiaba, red. Einaudi;
Maddii, Borgogni: Forte 1, 2, 3; ed. Edilingua;
Servetti, Forte in Grammatica, ed. Edilingua;
Gerngross, Puchta, Rettaroli: Grandi amici, Corso di italiano per ragazzi; red. ELI;
Codato, Cravedi, Dorigatti: Viola, Ambarabà; red. Alma Edizioni;
Costa, Doniselli, Taino: Fanta Parole; red. La Spiga Edizioni;
Setti R. (2019): La scoperta della lingua italiana. Linguistica per insegnare nella scuola dell'infanzia e primaria; Franco Cesati Editore;
Arena, Baglieri, (2011): Itinerari di didattica ludica dell'italiano L2 nella scuola primaria; Baglieri Edizioni;
Cameron (2001): Teaching Languages to Young Learners, Cambridge University Press;
W cyklu 2022/23_Z:
W ramach tego kursu materiały zostają zapewnione przez profesora. Materiały są zróżnicowane oraz zawierają ćwiczenia i rozdziały z podręczników dedykowanych dla różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania językowego, a także materiałów dostępnych online do ich ewentualnej adaptacji pod inne języki. Materiały będą udostępniane zarówno w wersji papierowej jak i cyfrowej |
W cyklu 2023/24_Z:
W ramach tego kursu materiały zostają zapewnione przez profesora. Materiały są zróżnicowane oraz zawierają ćwiczenia i rozdziały z podręczników dedykowanych dla różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania językowego, a także materiałów dostępnych online do ich ewentualnej adaptacji pod inne języki. Materiały będą udostępniane zarówno w wersji papierowej jak i cyfrowej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: